Mijn dieren!

Forum voor hagedissen gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: Mijn dieren!

Ongelezen bericht door Eduard » zo 12 aug 2018, 21:36

Mijn panter man furcifer pardalis ambilobe is tijdens de WK finale plots gesneuveld! we zouden meteen na de finale richting Kroatië rijden maar dat werd wat later in de eerste helft zag ik hem verschrikt na beneden komen, terrarium is 1.60 hoog maar had verder geen oog voor hem, in de rust ging ik kijken en lag hij languit op een zij met de tong volledig uit zijn bek! Ik vermoede het al dat was het einde, bij het uitnemen werd dit meteen bevestigd, helemaal slap, heb hem meteen begraven, het dier is 3.5 jaar oud geworden niet oud ze kunnen 7 jaar worden, afgelopen winter was het ook al een keertje mis , ingevallen ogen bijna zwart kleurend toen dacht ik al dat die zou dood gaan heb hem toen wel vitamine ad3 toegediend en hem in een schoendoos gelegd hij bleef wel recht liggen, de volgende ochtend was de doos nog dicht en dacht ik dat die wel dood zou zijn, maar tijdens het ontbijt ging het deksel plots van de doos en stak meneer vrolijk zijn kop eruit, hij heeft nog 7 goede maanden gehad en nog een week voor die echt heen ging nog vrolijk gepaard , vind het jammer maar ik ga niet verder met de soort,
Het vrouwtje is misschien zwanger, weet dat nog niet zeker, maar als dat zo zou zijn zou dat prachtig zijn dat hij het nog een keertje geflikt heeft :) ik heb het een leuke ervaring gevonden ook met deze soort te kweken en het laatste nest heb ik zelf aan de man gebracht en nog steeds contact met de meeste kopers , echt leuk beter dan verkopen aan een opkoper!

Naar alle waarschijnlijkheid ga ik het terrarium ombouwen tot een dendrobates palladium maar hier over later meer.

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 13 aug 2018, 10:53

Dat is jammer om te horen Eduard. Dacht je effectief aan een D3 gebrek dan? Werk je niet met UVB lampen?
Was gisteren nog op een beurs waar ze je door het bos de bomen weer niet kon zien van de kameleonsoorten. Allemaal wildvang, haast onhaalbaar voor de modale hobbyist om goed te houden en dat terwijl er mooiere meer gangbare soorten zijn als de F. pardalis die in zoveel verschillende varianten voorkomen en nog het belangrijkste, voldoende nakweek van te vinden is.

Ben al wel benieuwd naar je toekomstige kikkerbak. Combineren met Geosesarma sp.. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 13 aug 2018, 14:10

Tuurlijk is er uvb maar een overdozes doet wonderen bij verzwakte dieren! Plannen voor de kikker bak zijn er al, vermoed dat dat nog wel even op zich laat wachten, eerst goed inlezen en planning maken, totale hoogte van dat terrarium is 1.80hoog wat nogal hoog is voor een kikkerbak incl. water gedeelte 25cm hoogte het meeste is glas en ciment plaat waar varenwortel tegen aan geplakt kan worden, wil niet met pur of andere kunstoffen gaan werken enkel natuurlijke materialen, qua dieren denk ik aan Anolis roquet summus in combinatie met Dendrobatus soorten, de anolis heb ik vroeger lang gehad en veel mee gekweekt, aangezien het terrarium hoog genoeg is zal het boven wat droger zijn en goed vertoeven zijn voor de anolis, heb geen ervaring met krabben en kreefjes! Doen die niets aan de kikkers?

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 14 aug 2018, 10:59

Je hebt ook Dendrobates soorten die echt wel de hoogte opzoeken. Zo uit het hoofd weet ik dat D. pumilio dat bv. doet en daar heb je mooie varianten in.

Kreeften zeker niet doen! Die gaan je larven opvreten.
Maar bij krabben is het hele Geosesarma geslacht geschikt om bij gifkikkers te houden. Dit zijn kleine landkrabben waar ik zelf toen ik ze nog had al heel veel plezier aan beleefd heb. Staat hier vermoedelijk wel ergens op forum foto's van.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 16 aug 2018, 09:49

Als het zover is Thomas kun je er wat meer over vertellen, ik ben me goed aan het inlezen en zie tot betrekking het technische gedeelte er heel wat bij komt kijken om dit goed te krijgen! Ik heb een vaste bak incl. lichtkap kan dus niet met roosters gaan werken maar vanuit de bestaande situaties, er is +-15 cm ruimte in de kap die aansluit aan het plafond [stucwerk]waar nu een ventilator in zit voor ontwaseming van de schuiframen, 3 halogeen spots en een tl.balk met uvb buis.
Ik zal binnenkort een nieuw topic starten daar dit een ingrijpend verhaal gaat worden, vermoed ook dat dit een paar maanden gaat duren :)

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 17 aug 2018, 22:00

Ben benieuwd Eduard. Kun je vaak hele mooie biotopen mee maken.
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 19 aug 2018, 10:37

Ja het kan heel mooi gaan worden, "een lang gekoesterde droom!" moeten ook niet gaan bezuinigen al wordt het een behoorlijk kostenplaatje :) heb alle kosten globaal op een rijtje en dan kom ik al aan €700.- zonder dieren, maar als je dit ziet ga je er voor; https://www.google.com/search?q=dendrob ... 841#imgrc=_

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 20 aug 2018, 10:45

Ik vrees inderdaad dat je heel snel aan dat bedrag zit en zelfs nog meer. Maar als je resultaat ziet na pakweg een jaar, dan weet je het wel. :)
Wel veel onderhoud aan dit type vivaria, met name dan vooral de planten.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 20 aug 2018, 16:24

We gaan het zien qua kosten, het eventuele knippen lijkt me net leuk dat moet ik ook in het groot in de kas :D

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 21 aug 2018, 10:52

Ik bedoelde ook niet dat het per definitie negatief is het extra onderhoud. Het kan inderdaad de kunstenaar in jou naar boven halen. Maar is iets om rekening mee te houden. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 25 nov 2018, 18:31

Ragecrusher schreef:
ma 20 aug 2018, 10:45
Ik vrees inderdaad dat je heel snel aan dat bedrag zit en zelfs nog meer. Maar als je resultaat ziet na pakweg een jaar, dan weet je het wel. :)
Wel veel onderhoud aan dit type vivaria, met name dan vooral de planten.
Ja zit met de aanschaf van het eerste dier in het totaal op op €1730.-

Met de leguaan gaat het ook goed deze wordt verzorgd door mijn vriendin ;)
Zomer zonder lampen temp binnen 37ºC,
Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Plaats reactie