Mijn Dieren

Forum voor hagedissen gerelateerde onderwerpen.
Willem
Beheerder
Antispam: Nee
Contacteer:

Re: Mijn Dieren

Ongelezen bericht door Willem » wo 29 nov 2017, 16:51

In deze achterwand heb ik geen tunnels gemaakt. In een voorgaand terrarium had ik dit wel, echter door het moeilijk insmeren met tegellijm, is er uiteindelijk ergens een zwakke plek gebleken. Deze vinden de dieren natuurlijk, met als gevolg dat een dier een gat in de wand had gemaakt en uiteindelijk zichzelf achter de achterwand had verstopt.
Dit staat ergens in een van de topics vermeld. Het gevolg, hele wand eruit kunnen slopen.
Dit doe ik dus geen tweede keer meer :)

M.b.t. deze achterwand, hij is gemaakt met eps platen, vervolgens piepschuim stukken erop aangebracht.
Daarna met tegellijm bewerkt (meerdere lagen). Vervolgens heb ik cocopeat op de wand aangebracht.
Ik heb hiervoor Flevopol Uni gebruikt. Dit maximaal aangelengd (meen 1 op 1 verdunt met water, staat op de pot). Vervolgens in een emmer gedaan en er cocopeat in gegooid. Dit blijven mengen totdat je een papje krijgt. (niet al te dik maken, dan blijft het niet plakken). Vervolgens op de platen aangebracht/gedrukt (had het voordeel dat ik de achterwand liggend had, dus dit ging optimaal. De flevopol hardt uiteindelijk uit, waardoor de cocopeat netjes op de wand blijft zitten. Dit terwijl de cocopeat structuur gewoon blijft (er komt geen 'plastic' laag over de cocopeat zelf heen.)

Flevopol is ideaal om oppervlakte waterafstotend te maken.
Het is vergelijkbaar met Epoxy (van bijv. mr. Boat)
Link naar het product: https://www.weber-beamix.nl/hulpstoffen ... o-uni.html

link naar de bouw van het terrarium: viewtopic.php?f=82&t=1929&start=15
Developer of Viva-Cura.nl

Dieselbiker
Phelsuma

Ongelezen bericht door Dieselbiker » wo 29 nov 2017, 23:39

top bedankt voor de uitleg!!! heb het zelf met 3 lagen tegellijm en daar over 3 lagen epoxy met de laatste laag epoxy mengsel van cocopeat en varenwortel er over gestrooid . was er wel tevreden mee alleen zou ik inderdaad echt dat rauwe van de cocopeat nog mooier vinden. zal is wat meer foto's maken van de bouw.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » wo 29 nov 2017, 23:48

Dieselbiker schreef:top bedankt voor de uitleg!!! heb het zelf met 3 lagen tegellijm en daar over 3 lagen epoxy met de laatste laag epoxy mengsel van cocopeat en varenwortel er over gestrooid . was er wel tevreden mee alleen zou ik inderdaad echt dat rauwe van de cocopeat nog mooier vinden. zal is wat meer foto's maken van de bouw.
Ja epoxy,/Flevopolder werkt veel beter dan kit. Kit is leuk voor in paludaria, maar niet bij dieren met nagels.

Ben benieuwd naar de foto's.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) Plus met Tapatalk

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » za 08 dec 2018, 18:26

Vandaag het terrarium dat in onze welkomsthal staat weer eens schoon gemaakt. De ramen gepoetst en gevallen voer etc. opgeruimd.

Post binnenkort een paar mooie foto's middels mijn fototoestel. Nu even twee vlugge telefoon shots.

Toevallig dat afgelopen week de pakketbezorger zo nieuwsgierig was naar wat die grote lichtbak nu was die hij altijd net om de hoek zag, dat hij even binnen is geweest om naar de dieren en het terrarium te kijken.
En hij wist ook nog eens dat het leguanen waren (vond reptielen ook erg interessant vertelde hij).

Altijd leuk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 09 dec 2018, 10:58

Dier ziet er goed uit :G zo te zien nog een echte levende plant [palmpje] erin direct onder de lamp ;)

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » zo 09 dec 2018, 12:28

Ja, de Mexicaanse dwerpalm doet het nog altijd.
De Ficus benjamins tot een paar weken terug ook. Maar ineens uit het niets verloor hij al zijn blad. Nu zitten er nog welgeteld 3 blaadjes aan. Heb er maar een beetje beendermeel bij gestrooid. Misschien red dat hem nog. En anders heeft hij het toch wel aardig lang volgehouden.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 09 dec 2018, 22:08

Onder normale omstandigheden krijg je die niet kapot, lijkt op totaal uitdroging dan valt alle blad af! Als je niet te lang wacht met het opnieuw bevochtigen van de kluit kan die nog uitlopen, teveel aan water laat het blad geel worden en die vallen dan ook af, ik heb ficus in alle maten staan restanten van de opkweekbakjes van de kameleons ;)

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » zo 09 dec 2018, 22:19

Ja, bladeren werden geel en vielen af.
Vind het bij die planten heel lastig om te bepalen of ze nu te veel of te weinig krijgen.

Heb de plant gister inderdaad rechtstreeks op de kluit bevochtigd en terug in de grond gezet.
Voor zover ik weet moet de grond in principe eerst uitdrogen qua grond. Gaf hem dan normaal ook 1x per week water.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 10 dec 2018, 00:06

Nee moet altijd vochtig zijn, uitdrogen betekent dat de kluit daarna geen vocht meer kan vasthouden en water meteen onderuit loopt ;)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 10 dec 2018, 11:59

Ik blijf fan van zowel de dieren als het verblijf. :G
Altijd leuk als er mensen naar je dieren komen kijken en eens niet zeggen "ieuw een salamander"...

Ficus inderdaad altijd vochtig, niet zeiknat houden. Probleem bij de mijne in het verblijf is dat de agamen steeds het jonge blad opeten. :scratch_one-s_head:

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » zo 16 dec 2018, 15:27

Zo, bij dezen even een paar hogere kwaliteit foto's.
Die snapshots van de telefoon zijn niet heel veel op grotere schermen.

De ficus ben ik nu een stuk meer vocht aan het geven. Kijken of hij het overleefd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 17 dec 2018, 10:46

Deze foto's zijn scherper, de telefoon foto's iets minder maar ook goed hoor, wederom prachtige foto's als of je ze in de natuur hebt geschoten :G

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 17 dec 2018, 13:03

Sluit me aan bij Eduard. Prachtfoto's!

Plaats reactie