Shinisaurus crocodilurus buitenbak

Forum voor buitenhuisvesting gerelateerde onderwerpen.
joeym
Paleosuchus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door joeym » zo 01 jul 2012, 18:32

Vandaag ben ik begonnen met het opzetten van mijn Shinisaurus buitenbak.
De bak is 2m lang, 1,1m breed en 55cm diep.
Hij is gemaakt van polyesther ofzo. Het is een soort van quarantaine bak voor vissen.
Onderaan de bak zit een afvoer met daar aan een kraan. Deze kraan is gekoppeld aan een groot vat.
Dit vat is van plastic en moet het filter voorstellen :)
Het water komt onderin het vat in, moet dan door een grote Japanse filtermat en ik wil hier nog Siporax aan toevoegen voor de bacteriecultuur. Nadat het water door het filtermateriaal is gegaan word het bovenin het vat uitgezogen door een dompelpomp. Deze pomp het gefilterde water terug de bak in.

De bak is alleen vanaf boven open te maken. Er ligt nu een houten frame met gaas op.
Ik ga voor deze bak nog opzoek naar 1 of 2 mooie grote lianen. Helaas weet ik Limburg niet egt iets met mooie grote lianen.

De temperatuur van het water moet ik goed in de gaten houden de komende week/weken.
Als de luchttemperatuur namelijk rond de 30 ofzo is, dan moeten de dieren zich kunnen afkoelen in koud (<20 graden) water.
Er is dus een kans dat ik nog een koelaggregaat moet kopen.

Alles iemand nog tips heeft dan hoor ik t graag ;) !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » zo 15 jul 2012, 14:39

Vandaag wateranalyse gedaan:
pH: 8
gH: 12
kH: 7
NH3/NH4: 0-0,5 mg/L --> filteractiviteit nog te laag.
NO2: 0 mg/L
NO3: 0 mg/L
PO4: 1,0 mg/L --> snel groeiende planten plaatsen
Fe: 0,0 mg/L
Cu: 0,0 mg/L

Klopt het dat ik de hardheid wat omhoog mag halen? En dit kan toch dmv wat calciumcarbonaat in het water te gooien?
Morgen lianen halen en van de week even kijken voor van die plastic mandjes waar ik dan planten in kan doen.
Iemand nog suggesties voor snelgroeiende koudwater planten?
Ik wil zowieso kijken voor een lelie. Daarnaast staat er al Gele lis is.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » zo 15 jul 2012, 23:05

Hardheid mag nog omhoog in principe, maar of het echt nodig is weet ik niet. Weet niet in wat voor water Shinies in het wild zitten. En dat kan je inderdaad doen door simpelweg kalk aan je water toe te voegen.
Weet niet of het er in kan regenen? Hier maken we gebruik van kalkstenen in het water om de hardheid beetje op pijl te houden, zeker nu met de regenval van dit jaar.

Snelgroeiende koudwater planten:
Onder/in het water: gedoornd hoornblad
Oever/moeras/mandjes: grote egelskop (Sparganium erectum)

Dat zijn DE snelgroeiers en met name grote egelskop is een onmisbare zuiverplant in een plantenfilter naar mijn mening. Zijn voordeel is ook wel zijn nadeel, namelijk snel groeien. :)

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 16 jul 2012, 08:39

Het kan in de bak regenen. Verlaagt dit de hardheid of verhoogt dit hem juist?
Ik ga zometeen de Lianen halen en dan ook nog even naar een tuincentrum kijken voor de plantjes :D

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 16 jul 2012, 15:24

joeym schreef:Het kan in de bak regenen. Verlaagt dit de hardheid of verhoogt dit hem juist?
Kan ik geen concreet antwoord op geven.
In principe zal regenval de hardheid verlagen, maar in hoeverre hangt vooral af van waar je woont. Industrie etc. durft daar nogal eens invloed op hebben.

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » ma 16 jul 2012, 15:48

Als je een wateranalyse van regenwater maakt heb je je antwoord, er is genoeg van dat water Op dit moment.

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » ma 16 jul 2012, 17:38

Regen is heel zacht en zuur dus dat verlaagt je water zeker,in welke hoeveelheid tja zoals al gezegt regen water ff testen :D
Er zijn goede en natuurlijke manieren om je water harder te krijgen.
Kippengrit in filter,maar heb begrepen dat dat wel de capaciteit beetje beinvloed (van je filter)
En metselzand :D
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 16 jul 2012, 18:58

Dan lijkt het me slim om de hardheid over een week nog een keer te meten en dan indien nodig wat calciumcarbonaat er in te mikken.
Het Hoornblad en de Egelskop heb ik vanmiddag gekocht. Daarnaast heb ik nog van die plastic vijvermandjes en nog een plantje gekocht.
Daarnaast nog 4 mooie grote lianen gekocht.
Woensdag gaan we de lianen op maat maken zodat ze er ook mooi in passen.
Ik zal dan even wat foto's posten.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 16 jul 2012, 19:52

Houdt de egelskop wel goed in de gaten, want hoewel een zeer goede filteraar ook een zeer sterke woekeraar zolang zijn pootjes maar nat staan.
Dus zeker geen schrik hebben van af en toe eens uit te dunnen indien nodig. Hoewel zal misschien niemeer voor dit jaar zijn. :)

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » ma 16 jul 2012, 22:42

ben benieuwd Joey
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » wo 18 jul 2012, 17:01

Tadaaa
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » wo 18 jul 2012, 21:41

uh dit vraagt voor mij om meer uitleg :D
Blijft die bak open als het beest erin zit? lijkt me niet? Maar komt dan die houtstronk niet tegen je gaas aan, of is dat opties bedrog?
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 18 jul 2012, 21:51

Knap hoor, alleen die klimplant is wel niet wintervast he. ;)
Maar denk wel dat je dat zal weten.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » do 19 jul 2012, 06:28

De 'deksel' met gaas gaat gewoon dicht als het dier er in zit.
De deksel komt net niet tegen de lianen aan en het dier kan dus zo hoog mogelijk nog zitten om op te drogen in de zon.
In de winter zal dit geheel afgebroken worden aangezien ze dan ook in winterslaap zijn.

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » do 19 jul 2012, 08:51

leuk project,
ik vraag mij alleen het doel af hiervan, niet om negatief te zijn trouwens.
gewoon wat dingen die in mijn hoofd spoken hierbij.

ik vraag dit omdat ik allemaal beelden in mijn hoofd zie wanneer er weer eens een nederlandse bui aan komt zetten.
stoelen naar binnen kussens, parasol naar beneden snel de tafel afruimen en ohh ja.. die beesten ff snel in veiligheid brengen.
gewoon uit eigen gemakszucht bekijkend(ik wil altijd alles zo makkelijk mogelijk maken voor mijzelf).

in eerste instantie is het uiteraard een leuk project om te maken, niks mis mee.
en misschien, waarschijnlijk is dit ook wel een goed begin om uiteindelijk iets anders te maken.
of om het af te maken.

iets waar je zeker rekening mee moet houden is verdamping en luchtverplaatsing.
verdamping zorgt voor een koele lucht boven het wateroppervlakte en kan potentieel problemen voor de dieren geven , zeker in combinatie met een beetje wind.. en dan denk ik aan het moment dat ik zelf uit een zwembad stap, kippenvel en blauwe lippen terwijl het 30 graden is buiten.
misschien is een drooggedeelte niet recht boven het water wenselijk, misschien overdrijf ik hier wel.

denk er ook aan dat je niet weet hoe de dieren hierin gaan reageren, ooit heb ik 50 meter achter een baardagaam moeten rennen omdat de paniek toesloeg op het moment dat ik hem in een goed doordacht buitenverblijf losliet.
het zou heel vervelend zijn als dit met een shini gebeurt die met een klein sprongetje zo over de rand springt iedere keer als je het deksel open wilt doen.

ik denk dat ik voor stress het allerbelangrijkste mis, in mijn ogen de basis van alle verblijven.. een goede schuilplaats.
gooi er een huisje in waar de shini in kan schuilen, beter nog plaats de shini in een schuilplaats in het verblijf.
voor een prooidier is er niks stresvoller als de open lucht, met dit in gedachte zou ik beginnen bij de bouw van zoiets.
dichte zijkanten en een open bovenkant zonder schuilplaatsen geeft voor een dier het gevoel dat hij nergens heen kan.

daarbij is het meteen te koud boven water op het moment dat er een wolkje voor de zon is.
het enige wat het dier dan kan is in het open water blijven, zelfs dit open water is een potentieel gevaarlijke en stresvolle plek voor zo een dier.
ik zou in gedachte nemen dat hij ZO kort hier verblijft, dat het dier geen tijd heeft om te wennen aan de omgeving.
hierdoor zal dit denk ik geen positieve ervaring zijn voor een dier, iedere keer als hij er in gaat.

sorry als ik erg negatief over kom, maar het ziet er in mijn ogen (nog) niet geschikt uit om een reptiel in vrij te laten :)

Plaats reactie