Shinisaurus crocodilurus buitenbak

Forum voor buitenhuisvesting gerelateerde onderwerpen.
joeym
Paleosuchus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door joeym » do 19 jul 2012, 11:43

Eventjes een snel antwoord op je reactie:
Qua schuilen tegen regen: op het gaas ligt deels (niet te zien op de foto's, daar had ik t ff eraf gehaald) een trespa plaat.
Deze zorgt er dus voor dat de dieren mocht het nodig zijn i.v.m. regen ofzo dat ze kunnen schuilen. Dit kan natuurlijk ook dienen voor koelere plek waar de zon niet staat.

Verdamping en luchtverplaatsing: hier kan je gelijk in hebben. Daarnaast zijn Shinisaurussen dieren die vooral (zeker als ik hier thuis kijk) de meeste tijd op het droge zonnen of ergens op het droge liggen. Om af te koelen, slaapplaats te zoeken, voedseldieren te verdrinken/vangen en zich voort te bewegen gebruiken ze het water.

Qua gevaar met het openen van de 'deksel': ze zijn vanuit de bak waar ze nu in zitten, om van bovenaf benaderd te worden. Ze blijven hier gewoon liggen en doen alsof er niks aan de hand is. Waarschijnlijk zal dit dus geen probleem opleveren maar dit weten we pas als het zo ver is. De bak hoeft daarnaast niet elke dag geopend te worden. Eten doen ze niet elke dag dus 2-3x per week voeren is nodig. Wormen, krekels enzo zou ik ook via het gaas op een liaan of in het water kunnen laten vallen waardoor het openen ook al niet noodzakelijk is. Shinisaurussen zijn dieren die van nature het water in vluchten en zullen dus niet omhoog springen.

Schuilplaats: klopt, deze zijn op de foto nog niet te zien. Ik heb er nu twee stukjes ronde kurk in liggen. Als een van mijn twee dieren naar buiten gaat, dan verhuist een groot stuk kurk uit de binnenbak mee naar buiten. Deze heb ik er nu nog niet in liggen omdat het nu nog niet nodig is. Ze kunnen er nu binnen nog gebruik van maken.

Temperatuur: het klopt inderdaad dat het door een wolkje ineens een stuk kouder kan zijn.
Ik snap alleen deze zin niet: open water is een potentieel gevaarlijke en stresvolle plek voor zo een dier.
Het is de bedoeling om de dieren met langere aanhoudende hogere temperatuur dag en nacht in het buitenverblijf te laten. Het is niet zo dat ze elke dag terugkeren in hun binnenbak.

Op shinisaurus.de is ook een temperatuur grafiekt te vinden van het gebied waar ze vandaan komen.
Minimum dagtemperatuur is in Juli 17,5 graden. Gemiddeld zit het op 28,4 graden. Uitschieters naar 40 graden kunnen ze hebben maar dan maar voor korte duur en ze moeten de mogelijkheid hebben om af te koelen in het water.

Qua verdamping en luchtverplaatsing denk ik dat je gelijk kunt hebben. Ook qua temperatuur heb je gelijk. Het weer zal beter moeten worden voordat ze naar buiten gaan. Mocht het niet beter worden dan blijven ze binnen. Dan is dit inderdaad voor dit jaar jammer, maar misschien voor volgend jaar dan.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » do 19 jul 2012, 12:52

Met 1 gesloten kant wordt het al een stuk duidelijker.

Ik had vooral mijn bedenkingen omdat ik in gedachte had dat ze er voor korte perioden in gingen.
Daardoor ook met open water, van nature zal dit zo veel mogelijk worden vermeden vanwege gevaar op roofdieren in natuurlijke omgeving.
Hiervoor stel ik mij zo voor dat ze tussen wortels en rommel verblijven in het water, waardoor de overige ruimte niet gebruikt wordt.

Als de dieren wel de tijd krijgen om te wennen aan hun verblijf ontstaat er vertrouwen en zullen ze eerder gebruik maken van geheel het veilige verblijf.
In korte perioden zullen de dieren alleen maar stres ervaren, daar was eigenlijk geheel mijn post op gebaseerd.
De gesloten bovenkant aan 1 kant is al een volledig ander beeld, dit zorgt voor een plaats met stabielere temperaturen en beschutting.

De temperaturen die je opzoekt zijn nooit vergelijkbaar met de keuze die de dieren hebben in de natuur.
Deze zeggen weinig over wat dieren gebruiken.
Hier kunnen ze bijvoorbeeld tussen de wortels van 1boom al veel meer variatie opzoeken als jij ze kunt bieden in een verblijf.

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » do 19 jul 2012, 14:51

Phoe wat een hoop tekst..
Buitenbakkie ziet er leuk uit. Om het je makkelijk te maken voor de winter zou je het geheel in de tuin kunnen zetten en er een kas omheen kunnen maken. Zo blijft het water vloeibaar in de winter en kun je er nog een land gedeelte bij maken die je bijvoorbeeld met een schuif de kas af kan sluiten als het kouder word en de dieren in winterslaap gaan.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » do 19 jul 2012, 15:51

bart-outenaar schreef:Met 1 gesloten kant wordt het al een stuk duidelijker.

Ik had vooral mijn bedenkingen omdat ik in gedachte had dat ze er voor korte perioden in gingen.
Daardoor ook met open water, van nature zal dit zo veel mogelijk worden vermeden vanwege gevaar op roofdieren in natuurlijke omgeving.
Hiervoor stel ik mij zo voor dat ze tussen wortels en rommel verblijven in het water, waardoor de overige ruimte niet gebruikt wordt.

Als de dieren wel de tijd krijgen om te wennen aan hun verblijf ontstaat er vertrouwen en zullen ze eerder gebruik maken van geheel het veilige verblijf.
In korte perioden zullen de dieren alleen maar stres ervaren, daar was eigenlijk geheel mijn post op gebaseerd.
De gesloten bovenkant aan 1 kant is al een volledig ander beeld, dit zorgt voor een plaats met stabielere temperaturen en beschutting.

De temperaturen die je opzoekt zijn nooit vergelijkbaar met de keuze die de dieren hebben in de natuur.
Deze zeggen weinig over wat dieren gebruiken.
Hier kunnen ze bijvoorbeeld tussen de wortels van 1boom al veel meer variatie opzoeken als jij ze kunt bieden in een verblijf.
Klopt, mijn idee heb ik hier nog niet helemaal verteld dus je kon niet alles weten ;)
Temperatuur variatie kan ik inderdaad niet bieden van 17 tot 35. Als de temperatuur een aantal dagen boven de +- 26 graden uitkomt, en de weersvoorspelling is goed, dan wil ik een van de Shinisaurussen naar buiten doen. Hier binnen in het terrarium kunnen ze zich opwarmen tot 33 graden. Als ik zie, hoe vaak ze daadwerkelijk onder die 33 graden liggen, dan kan ik zo zeggen dat ze de 25 (dus niet perse 33) graden goed kunnen hebben. De ene Shinisaurus ligt vaker de hele dag tegen de ruit aan in het water en bevindt zich dan dus bij water op kamertemperatuur. Voor deze dieren geld dan ook: beter wat kouder dan te warm.
Natuurlijk wel bedankt voor het meedenken en de kritiek.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » do 19 jul 2012, 16:00

gup29 schreef:Phoe wat een hoop tekst..
Buitenbakkie ziet er leuk uit. Om het je makkelijk te maken voor de winter zou je het geheel in de tuin kunnen zetten en er een kas omheen kunnen maken. Zo blijft het water vloeibaar in de winter en kun je er nog een land gedeelte bij maken die je bijvoorbeeld met een schuif de kas af kan sluiten als het kouder word en de dieren in winterslaap gaan.
Opzich zeker een goed idee maar daar heb ik het geld niet voor :P Als je een glazen kas bedoelt dan zorgt dit in de zomer voor te hoge temperaturen. De nederlandse winters (en zomers :B ) schommelen erg. Vandaar dat ik de dieren gewoon binnen wil laten overwinteren zodat ik een constantere (donkere) omgeving kan bieden. Als ze in een kas zouden zitten, dan weet ik niet of de temperatuur laag genoeg komt en of deze ook lang genoeg laag blijft. We hebben hier wel een kasje in de tuin staan en heb vaker gedacht om dit als verblijf voor een diersoort te gebruiken maar heb hier steeds vanaf gezien.

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » vr 20 jul 2012, 09:44

Het ziet er goed uit :G
Nu hopen dat het weer ook gaat mee werken ;) en dan ben ik erg benieuwd hoe het zal gaan met de diertjes :D

En ook mijn eerste gedachtes waren "o jee als die deksel open gaat springen ze er niet uit " maar jij kent je dieren het beste en het zijn waterdieren dus zal wel goed gaan :D
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » vr 20 jul 2012, 11:10

sus en mark schreef:Het ziet er goed uit :G
Nu hopen dat het weer ook gaat mee werken ;) en dan ben ik erg benieuwd hoe het zal gaan met de diertjes :D

En ook mijn eerste gedachtes waren "o jee als die deksel open gaat springen ze er niet uit " maar jij kent je dieren het beste en het zijn waterdieren dus zal wel goed gaan :D
Dankje :) Het zijn inderdaad dieren die het water in vluchten en niet omhoog springen ofzo.
We gaan het zien, eerste wachten op goed weer.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 20 jul 2012, 16:02

Aankomende week misschien :G
Hier in Limburg is het meestal wel wat warmer als op andere plekken in NL.
Developer of Viva-Cura.nl

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » vr 20 jul 2012, 17:54

joeym schreef:
Opzich zeker een goed idee maar daar heb ik het geld niet voor :P Als je een glazen kas bedoelt dan zorgt dit in de zomer voor te hoge temperaturen. De nederlandse winters (en zomers :B ) schommelen erg. Vandaar dat ik de dieren gewoon binnen wil laten overwinteren zodat ik een constantere (donkere) omgeving kan bieden. Als ze in een kas zouden zitten, dan weet ik niet of de temperatuur laag genoeg komt en of deze ook lang genoeg laag blijft. We hebben hier wel een kasje in de tuin staan en heb vaker gedacht om dit als verblijf voor een diersoort te gebruiken maar heb hier steeds vanaf gezien.
Het is inderdaad een beetje afzien met het weer in Holland. Een kas van glas zou het inderdaad wel goed zijn om die in de zomers te kunnen gebruiken. Daarmee is het weer geen buiten bak en is het weer een verplaatsing. Daarom de kas zo kunnen aanpassen dat de dieren ook naar buiten kunnen met bijvoorbeeld zon schuif die ze ook in de dierentuinen gebruiken. In de winter kun je de schuif dicht houden. Als je een buiten verblijf maak zou je ook de kas kunnen vergeten en bijvoorbeeld een buitenverblijf maken die toegang heeft naar de woning waar je de dieren in het terrarium hebt zitten. Dus eigenlijk het zelfde idee als de kas maar dan aan de woning. Zo kun je de temperatuur goed in de gaten houden en als het te warm word zet je de schuif gewoon dicht als de diertjes binnen zijn. Zoiets heb ik in men hoofd zitten voor het nieuwe huis en denk dat het best nog wel eens goed zal kunnen gaan werken. Het is maar een idee en zit niks kritiek aan. Probeer een beetje mee te denken met je maar de uiteindelijke beslissing ligt altijd bij jou ;)

MC-Reptiles
Paleosuchus

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » vr 20 jul 2012, 21:05

Ziet er leuk uit :)
Volgende week word het mooi weer, dan zou je het kunnen testen?

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » vr 20 jul 2012, 22:08

gup29 schreef:
joeym schreef:
Het is inderdaad een beetje afzien met het weer in Holland. Een kas van glas zou het inderdaad wel goed zijn om die in de zomers te kunnen gebruiken. Daarmee is het weer geen buiten bak en is het weer een verplaatsing. Daarom de kas zo kunnen aanpassen dat de dieren ook naar buiten kunnen met bijvoorbeeld zon schuif die ze ook in de dierentuinen gebruiken. In de winter kun je de schuif dicht houden. Als je een buiten verblijf maak zou je ook de kas kunnen vergeten en bijvoorbeeld een buitenverblijf maken die toegang heeft naar de woning waar je de dieren in het terrarium hebt zitten. Dus eigenlijk het zelfde idee als de kas maar dan aan de woning. Zo kun je de temperatuur goed in de gaten houden en als het te warm word zet je de schuif gewoon dicht als de diertjes binnen zijn. Zoiets heb ik in men hoofd zitten voor het nieuwe huis en denk dat het best nog wel eens goed zal kunnen gaan werken. Het is maar een idee en zit niks kritiek aan. Probeer een beetje mee te denken met je maar de uiteindelijke beslissing ligt altijd bij jou ;)
Je brengt me op een idee :G
Ik zou deze bak bijvoorbeeld volgend jaar tegen onze grote schuur of tegen ons tuinhuisje kunnen zetten. Als ik dan een gat in de muur maak en hier dan zo'n schuif op zet, dan kunnen de dieren naar buiten. Aan de binnenkant van muur zou ik dan een terrarium kunnen maken uit betonplex ofzo gewoon simpel. Als ik dan een gat maak in de achterkant van de bak, waar dan de schuif komt, dan kunnen de dieren van daar naar buiten. Ik zit dan wel met het probleem dat de binnenbak in de schuur ook water moet bevatten en dan moet hier weer een aquarium in. In het schuurterrarium zou ik dan gewoon voor een spotplek kunnen zorgen van 32 graden en met warm weer kunnen ze dan zelf kiezen waar ze gaan zitten.
Mijn hersenen gaan de komende tijd hard werken denk ik :lol:

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » vr 20 jul 2012, 22:10

MC-Reptiles schreef:Ziet er leuk uit :)
Volgende week word het mooi weer, dan zou je het kunnen testen?
Even kijken wat ze volgende week voor weerbericht hebben voor de week(weken) er na en misschien kan het dan wel ja.

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » za 21 jul 2012, 00:38

Afbeelding
: Bron : http://www.zoosite.nl/site/book/export/html/593
Inspiratie nodig? ;)

Gat in de muur en deze bak buiten tegen de buiten muur aan. Schuif er tussen en hopla ze kunnen buiten en binnen spelen. In het buiten hok een vijver erin maken en klaar ben je.

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » zo 22 jul 2012, 09:24

Ha ha ik denk als joey daar het geld en de plaats voor had zou ie dat zeker willen gup tja ik ook lol,

Maar je kunt er wel wat van afkijken
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » zo 22 jul 2012, 11:33

sus en mark schreef:Ha ha ik denk als joey daar het geld en de plaats voor had zou ie dat zeker willen gup tja ik ook lol,

Maar je kunt er wel wat van afkijken
Plaats genoeg hier in de tuin, geld is alleen te probleem :P
Ben 17 en heb opzich wel geld voor alles wat ik wil voor mn beesten, maar het moet ook niet te gek worden.
Eerst maar eens de buitenbak voor dit jaar klaar hebben. Heb nu contact met iemand die een aquariumkoeler te koop heeft.
Mijn kleine Shini gaat nu bijna definitief eind augustus naar Amerika.
Volgendjaar gaan we waarschijnlijk naar Indonesië dus dan moet ik even kijken hoe we het aan gaan pakken met de Shinisaurus die ik dan nog heb en mijn Klemmeri's. Volgendjaar of het jaar daar op moet ik ook een aantal maanden op buitenlandse stage en als ik daar van terug ben dan ga ik waarschijnlijk op zoek naar een Shinisaurus vrouwtje.
Dan zien we wel weer verder :D

Plaats reactie