Shinisaurus crocodilurus buitenbak

Forum voor buitenhuisvesting gerelateerde onderwerpen.
joeym
Paleosuchus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door joeym » do 26 jul 2012, 18:36

Dinsdag 11 Chinese danio's gekocht.
Deze doen het goed in de bak en zwemmen hard rond.
Het plan was om meer danio's er in te doen, vandaar dat er vandaag nog 14 Chinese danio's zijn bijgekomen.
Ik heb zo'n druppelaar ooit gekocht voor mijn anolissen. Ik heb de danio's in een bakje gedaan en druppel daar gewoon een tijd lang water uit de buitenbak bij. Zo wennen ze aan het water. Dit is makkelijker dan steeds een bekertje erin gooien.
De Shini's gaan nog niet naar buiten. Luchttemperatuur was vandaag en gister goed. Het water wordt tot 26 graden. Ik kreeg van de kweker van een van mijn dieren te horen dat iets hogere watertemperatuur moet kunnen. Even zijn reactie afwachten maar denk dat 26 te hoog is.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » zo 29 jul 2012, 23:43

Wat jij denk wat goed is. De dieren zijn al een tijdje gewend aan het watertemperatuur waarin je ze houd dus je kunt die temperatuur ook buiten hebben. Als het water te warm is (graadje 1 of 2 maakt niet zo heel veel uit) zou ik het niet doen maar dat is mijn mening ;)

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » do 09 aug 2012, 13:13

Helaas nog geen dier naar buiten kunnen doen.
Wel heeft er een baby boom plaatsgevonden bij de Chinese danio's.
Er zwemmen genoeg jongen in rond :D

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 09 aug 2012, 14:22

Danio's kweken inderdaad erg goed, kunnen zich goed weren t.o.v. guppies in dit geval.
Strooien hun eieren letterlijk in het rond.
Is dat overigens geen soort die je simpelweg heel het jaar door buiten kan houden?

Wat houd je nu juist tegen om de Shinisaurus buiten te plaatsen? Weet niet hoe het daar bij jullie is, maar hier lijkt de temperatuur me er ideaal voor, niet te koud en ook niet te warm. :)

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » vr 10 aug 2012, 00:03

Ragecrusher schreef:Danio's kweken inderdaad erg goed, kunnen zich goed weren t.o.v. guppies in dit geval.
Strooien hun eieren letterlijk in het rond.
Is dat overigens geen soort die je simpelweg heel het jaar door buiten kan houden?

Wat houd je nu juist tegen om de Shinisaurus buiten te plaatsen? Weet niet hoe het daar bij jullie is, maar hier lijkt de temperatuur me er ideaal voor, niet te koud en ook niet te warm. :)
Danio's zouden het hele jaar buiten kunnen, maar dan moet de waterdiepte iets van 90 cm ofzo zijn tegen vriezen enzo maar dat is niet. In de winter gaan ze dus naar binnen.
De temperaturen die ze nu gewend zijn, zijn van 18 tot 34 ofzo. Buiten zal het 's nachts toch een stukje kouder zijn (al zal dit niet het probleem zijn) maar qua zon plekken mag de temperatuur wat hoger zijn. De hogere temperatuur, waar ik ze hier vaak onder zie liggen, is buiten nog niet elke dag bereikbaar.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » vr 17 aug 2012, 18:51

De Shinisaurus zit nu al een aantal dagen in zijn buitenverblijf.
Helaas schrikt hij toch vaak weg als ik bij de bak kom of als ik de vissen wil voeren ofzo.
Ik kan nu dus niet goed controleren hoe het met hem gaat.
Heb een plastic bakje in de bak met daarin kakkerlakken en daar zijn er al uit gehaald dus wss heeft hij wel al gewoon gegeten. Hij heeft altijd nog de mogelijkheid om vissen te eten.
Ook wormen die ik in een bakje met water heb gedaan, zijn eruit. Uit zichzelf komen ze moeilijk uit een bakje water.
Verder kom ik nauwelijks bij de bak. Ik kan gelukkig wel van binnen ook de bak ik kijken en zie hem dan vaker gewoon lekker op een liaan zonnen.
Zijn ziet er niet dun uit en heeft ook geen ingevalle staart dus daar hoef ik me nog geen zorgen over te maken.
Qua weer heb is het de laaste dagen erg goed geweest :D

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » zo 19 aug 2012, 19:09

Had de lesueurii ook buitengeknalt.
Dat je Shini dan sneller schrikt is eigenlijk perfect normaal. Buiten zijn ze gewoon veel alerter voor hun omgeving dan in hun vertrouwde vivarium. Ik ervaar die alertheid als een soort positieve stress.

Het is inderdaad zalig reptielenweer (voor de middelzonnekloppers) geweest dit weekend.
Blijft hij ook in de nacht buiten?

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » zo 19 aug 2012, 22:39

Vanaf 10 augtus is hij dag en nacht buiten.
Vandaag werd het water tot 27 graden en heb toen maar water eruit gelaten en koud kraanwater toegevoegd.
Ook heb ik mijn senseo sproei-installatie gebruikt. Ik heb 3 gardena sproeiers door het gaas gestoken. De aanzuig slang ligt in de filterpot. Als hij dus op het droge zit, dus tot wel 38 graden ofzo, kan hij gekoeld worden met het koudere water.
Verder nog steeds erg veel danio jongen.

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » ma 20 aug 2012, 14:45

Super dat het zo goed gaat :G
En dat ie schrikachtig is ,is normaal he alleen maar goed ;)
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 20 aug 2012, 23:12

Het gaat inderdaad goed.
Ik zorg gewoon dat ik 's morgens even de vissen voer, 's middags check ik de temperatuur even en af en toe moet ik wat voer erin gooien. Verder kijk ik gewoon van binnen naar buiten en dan schrikt hij ook niet zo.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 10 sep 2012, 20:45

En na een maand is er een einde gekomen aan zijn buiten-avontuur :D
Aangezien het weer kouder wordt, heb ik besloten het dier terug naar binnen te halen.
Het dier net gelukkig erg makkelijk kunnen vangen aangezien het in een stukje kurk lag.
Staartwortel ziet er nog dik uit, verder zo op het eerste oog ook nog niks raars te zien.
Het dier zit nu in een grote curver. Zo hou ik hem nog even gescheiden van het andere dier zodat ik alles nog goed kan controleren.

Ik wil ook nog een mestonderzoek laten doen maar weet iemand hoe dit precies zit met ontlasting die onderwater gelegd wordt? Volgensmij is het ook gewoon op te sturen naar Marja Kik toch?

Het dier heeft temperaturen meegemaakt van 8 tot 38 graden.
Helaas is het dier qua gedrag de hele maand hetzelfde gebleven.
Het is toch de toenadering van bovenaf geweest die het dier liet schrikken.
Dit heb ik dus ook zo veel mogelijk voorkomen maar met voeren moet je wel even bij de bak zijn dus dan sprong hij weg, het water in.

Al met al toch weer vanalles geleerd en natuurlijk heb ik ook dingen bedacht die ik anders zou willen doen in de toekomst.
Zowieso zal ik een volgende keer gaan voor een buitenbak gecombineerd met een kleiner binnenverblijf.
Dit zodat de dieren de koudere dagen wel nog de mogelijkheid krijgen om warmer te zitten (denk vooral aan de koudere nachten).
Daarnaast de bak misschien wat ingraven zodat de benadering niet meer zo 'spontaan' van bovenaf is.
Qua inrichting ben ik erg tevreden.
Daarnaast hebben de planten, het water en de vissen het ook allemaal goed gedaan ;)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 10 sep 2012, 20:55

Een maand kunnen buitenzitten is heel veel hoor en zal hem zeker goed hebben gedaan.
Die stress die hij ervaart is niet noodzakelijk negatief te ervaren. Hij zal inderdaad wel wegschieten, maar net dit is hun natuurlijk gedrag, als hij blijft zitten, net dan moet je gaan oppassen. ;)

Bedenk je dat in die maand blootstelling aan buitenlucht zijn immuunsysteem heel wat hebt versterkt. En wie weet heeft hij wat lekkere insecten kunnen opvreten + het natuurlijk spectrum.

Klinkt bij mij als een succesverhaal. Want je hebt ook geleerd hoe je het volgende maal nog kan verbeteren. ;)

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » di 11 sep 2012, 08:29

Wow super toch de hele maand buiten,dat zal hem zeker erg goed gedaan hebben :G

En al dat lekkers,gezonde en goed gevoede insecten van buiten kunnen snoepen,en al die frisse buiten lucht.

Hij is zeker lekker verwent geworden afgelopen maand :)
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » do 29 aug 2013, 20:37

Hebbie foto's??? :D

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » zo 01 sep 2013, 14:27

Dit was vorig jaar :P
Heb maar 1 foto van het dier in de bak aangezien hij altijd weg sprong als ik er aan kwam.
Deze kan ik zo snel even niet meer vinden.

Plaats reactie