Tuinserre/kas martijn

Forum voor serre en kas gerelateerde onderwerpen.
martijn
Hydrosaurus
Antispam: Nee

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » vr 13 nov 2009, 21:06

Donderdag 3 december zal ook bij mij een tuinkas in de tuin (waar anders :? ) worden geplaatst. http://www.tuinkassensite.nl/103/4/Tuin ... Nr=2001719

Behalve dat deze kas een madurodam versie gaat worden van die van Jan Paul zal het ook een tegenhanger gaan worden namelijk een woestijnkas. Op de viertenen na zullen alle dieren in terraria worden gehouden. De dieren die hier inkomen zijn op 1 soort na allemaal dieren die een winterslaap houden en s'winters op wintersport zijn in een van de drie koelkasten.
De dieren die ik al in mijn bezit heb zijn:
Testudo Horsfieldii
Eumeces schneideri
Eumeces algeriensis
Bombina orientalis

De soort waar ik nog even een oplossing voor moet bedenken zijn Gerrhosaurus major bottegoi.
Deze soort geef ik al jaren zonder problemen een winterrust van 4 maanden bij 15graden. Ik ben echter bang dat de temperatuur niet veel hier onder moet komen. Nog even rustig over nadenken dus.

Verder zal er nog een sceloporus soort bij komen en een koppel Tarentola annularis.
Dan hou ik nog een terrarium over waar ik eigenlijk een koppel slangen in wil doen maar daar loopt even een discussie over met een niet bij naam te noemen gezinslid en anders staat Phrynocephalus versicolor hoog op mijn verlanglijstje.

De afgelopen weken heb ik heel marktplaats leeg gekocht betreffende grote kunstof cactussen en palmboompjes.

De fundering van de kas is inmiddels gelegd en morgen gaan we een loodlap in de gevel plaatsen.

ik hou jullie op de hoogte ,

Martijn

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » vr 13 nov 2009, 21:24

Voordat er mensen komen dat Bombina orientalis geen woestijnsoort is, dat weet ik :doh:
In dit terrarium zal aan een stukje fauna vervalsing worden gedaan.

Ik heb er nog over zitten denken om de bombina's weg te doen en een stel rana saharica's te nemen maar gezien ik en een van mijn buren elkaar toch al niet zo liggen denk ik dat de sound productie van deze dieren een hoop gezeur gaat opleveren.

Tevens vinden de kids de bombina's geweldig om te zien.

Martijn

luthalia
Paleosuchus
Contacteer:

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door luthalia » vr 13 nov 2009, 21:38

Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de bouw en het eindresultaat ;)
1.1.0 Elaphe guttata wildkleur
0.1.0 Elaphe Schrenckii Schrenckii

0.1.0 Boa Constrictor Integrade

1.0.0 Felis sylvestris catus

Afbeelding

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » vr 13 nov 2009, 21:47

luthalia schreef:Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de bouw en het eindresultaat ;)
Komt goed.

Helaas is mijn achterbuurman een betonfabriek bezig met het plaatsen van een nieuwe (hogere :twisted: ) loods op mijn erfgrens. Er staat nu dus een aantal bouwhekken in mijn tuin(tje) die niet echt representatief op de foto's komen.

Martijn

luthalia
Paleosuchus
Contacteer:

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door luthalia » vr 13 nov 2009, 21:51

Oehw das balen... :(

Afbeelding

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » vr 13 nov 2009, 21:59

luthalia schreef:Oehw das balen... :(
Dan druk je je nog positief uit :D
Gelukkig is het een collectief probleem van 10 huishoudens waarbij ik eigenlijk het minste overlast en problemen krijg. Misschien een tip voor alle, geloof geen makelaars en gemeente beamten :liar: maar vraag altijd een copie van het bestemmingsplan voordat je een huis koopt en vraag het kadaster op.

Live go's on al valt dit voor mij onder de dure lessen des levens.

Martijn

Jan Paul

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door Jan Paul » vr 13 nov 2009, 23:07

Mijn god Martijn, wat een klote nieuws weer, ik wist dat er problemen waren maar dit slaat alles man :(

We moeten maar weer eens bijkletsen, wat jij?

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » vr 13 nov 2009, 23:17

Jan Paul schreef:Mijn god Martijn, wat een klote nieuws weer, ik wist dat er problemen waren maar dit slaat alles man :(

We moeten maar weer eens bijkletsen, wat jij?
Dit moeten we zeker doen maar deze belofte heb ik je al een paar keer gedaan de afgelopen maanden. Doordat ik gelukkig weer full-time aan de bak ben en ook Anita iets van 37 uur in de week "werkt". Plus ik met die twee malloten (alias mijn kinderen) zit. schieten sommige dingen er nog wel eens bij in. Misschien zondag avond even een telefoonafspraak maken om 21.00 als alles naar hun nest is?

Martijn

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » za 14 nov 2009, 20:13

Vandaag even een loodlap geplaatst en de fundering afgemaakt.
DSC04932.JPG
DSC04933.JPG
Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

luthalia
Paleosuchus
Contacteer:

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door luthalia » za 14 nov 2009, 21:59

Zoals ik het nu zie, komt de kas tegen het huis te staan en ga je naar binnen via de groene deuren?
Of is het juist rondom en is het stuk op de foto een binnenplaats?

Afbeelding

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » zo 15 nov 2009, 08:59

luthalia schreef:Zoals ik het nu zie, komt de kas tegen het huis te staan en ga je naar binnen via de groene deuren?
Of is het juist rondom en is het stuk op de foto een binnenplaats?
Hoi Luthalia,

Het wordt i.d.d. een muurkas die tegen mijn gevel geplaatst gaat worden.
Via de groene deuren kan ik dus vanuit mijn woonkamer er direct inlopen.
Aan de zijkant komt een schuifdeur dus als het lekker weer is kan ik direct met mijn bier vanuit de keuken de kas in lopen.

Mijn achtertuintje is i.d.d. een paatsje (Typische Delft). Tegenwoordig werkt ik bij de TU in Delft faculteit bouwkunde. Een paar maanden geleden kwam de kas van JP te spraken en mijn wens om dit ook eens te doen. Ik kreeg toen het advies van verschillende docenten om dit voor 1 Januari dit jaar neer te zetten. Per een januari verdweint het vergunning vrij bouwen in achtertuinen. Nu mag men als er niet meer dan 50% van het tuinoppervlak wordt bebouwd en de uitbouw niet dieper is dan 250cm en de hoogte niet boven de vloer van de eerste etage uitkomt zonder vergunning bouwen.

Vanaf 1 Januari moet men hiervoor een reguliere bouwvergunning aanvragen waarin een van de vereiste is dat tussen de uitbouw en de kadastergrens van de achterburen 5 meter onbebouwde tuin moet liggen. Gezien mijn tuin maar 3,25meter diep is zou dit voor mij betekenen dat ik geen mogenlijkheid meer heb om een uitbouw te plaatsen.

Martijn

mark
Physignathus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door mark » zo 15 nov 2009, 09:50

Weer een mooi project om te volgen. Word de vloer in de kas geïsoleerd of word het beton zo op het zand gestort?

luthalia
Paleosuchus
Contacteer:

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door luthalia » zo 15 nov 2009, 09:56

Dat doe je goed Martijn ;)
Een goede voorbereiding is het halve werk, hopelijk is alles klaar voor 1 januari. :)

Ik zal JP even zeggen dat ie hier moet reageren.

Afbeelding

martijn
Hydrosaurus

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door martijn » zo 15 nov 2009, 10:34

mark schreef:Weer een mooi project om te volgen. Word de vloer in de kas geïsoleerd of word het beton zo op het zand gestort?
Gezien de kas geheel uit glas zal bestaan hoeft er i.v.m. het relatief lage gewicht geen betonvloer te worden gestort. De fundering zoals hij er nu ligt is sterk genoeg om de hele constructie te dragen. Tevens komt het gewicht vooral aan mijn muur te hangen.

Als de kas is geplaatst ga ik een zeil leggen op mijn tegels om het verdampen van grondwater in de zomer te voorkomen. Bij jp zal dit weinig uitmaken gezien zijn luchtvochtigheid toch al hoog is maar gezien ik een woestijn wil maken hoop ik de luchtvochtigheid zo laag mogenlijk te houden.

De ruimte waar de horsfieldii's komen (ongeveer 50% van de kas) zullen tuintegels op het zeil gelegd worden met doorover duivengrid. Dit heb ik nu ook in hun terraria liggen en hier ben ik heel tevreden over.

In de rest van de kas wil ik rode rubberen tegels plaatsen op het zeil. Ik denk dat dit het mooiste is als ik met mijn sokken vanuit de woonkamer de kas in loop.

Martijn
Laatst gewijzigd door martijn op zo 15 nov 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Paul

Tuinserre/kas martijn

Ongelezen bericht door Jan Paul » zo 15 nov 2009, 10:45

Klinkt goed Martijn, een woestijn moet ook geen probleem zijn, zelfs ik met al dat water kan de luchtvochtigheid als ik wil behoorlijk laag krijgen als ik wil... Het heeft alles met temp. van het water en omgeving van doen, ventilatie etc etc....Maar als ik jou was zou ik toch nadenken over isoleren van de vloer kerel, dit om het geheel gewoon wat stabieler te krijgen qua temp. ;) En ja, over dat met die veranderingen in de wet weet ik alles van, waarom denk je dat ik de zooi dit jaar gelijk heb aangepakt ;)

Maar ehm, maar wat vinden die collega's van jou dan van mijn project etc etc....???

Plaats reactie