Kas in de tuin

Forum voor serre en kas gerelateerde onderwerpen.
BertS
New User
Antispam: Nee

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door BertS » do 01 apr 2010, 19:55

Ik loop al jaaaren met het idee om een kas in de tuin te zetten voor mijn dieren in de lente tot nazomer.

Aangezien het weer wat beter word en de zon weer te voorschijn komt krijg ik dus weer de kriebels.

Nu heb ik al heel wat kassen site's af gestruind en al heel wat ideen op gedaan.

Het enige probleem wat nu nog over blijft is de temperatuur. Ik heb geen flauw benul wat voor temperatuur verschil zo'n kas nou kan maken. Is dat 5Gr t.o.v. de buiten temp of 15Gr?

Ik hoop namelijk dat je met zo'n kas de zomerse temperaturen van ons land met 2 maand kunt verlengen, want voor die 3 weken 20/25Gr zet je natuurlijk niet zon ding in de tuin.

De kas zal gebruikt worden voor een Baardagaam.

De kas komt naast een schutting te staan die de oostkant (ochtendzon) tot aan de dakgoot bedekt, dit leek mij ideaal omdat je zo dan (lijkt mij) een wat vertraagde opwarming hebt. Onze tuin ligt op het zuiden maar daarachter staat een grote flat (stadstuin), dus alleen in de hoog zomerse weken heb ik constant direct zonlicht (dan draait de zon net boven de flat langs). In dat geval lijkt me een automatische raamopener wel nodig.

Dus kassen eigenaars laat van u horen!

Groet

gup29
Paleosuchus

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door gup29 » do 01 apr 2010, 21:13

Leuk onderwerp Bert.
Heb zelf ook in een kast gewerkt als bomenkweker.
De kast zelf hebben we in de zomer met witte krijt opgelost in water om zo felle zonlicht te voorkomen omdat anders de planten verbranden.
S'winters heb je al gauw last van de grond die begint te vriezen waardoor de kou al snel in de kast komt. Daarom had mijn baas toen de tijd een straalkachel neer gehangen, die bij een bepaalde temperatuur uit sloeg. Na de winterperiode hebben we besloten om rond om de kast een meter diepe geul te graven en daar piepschuimen platen in te graven. De grond hebben we amper gebruikt en hebben we er voor gekozen om tegen het piepschuim beton aan te storten.
De geul die we gegraven hadden is een schep breed.
De winter daarop hoefde de kachel maar enkele keren aan en bleef het vorsvrij in de kast.

De bodem van de kast kun je ook onder handen nemen door er een laag onkruidvrijezeil neer te leggen. Dat is dat zeil wat je in de tuin gebruikt om een pad te maken onder het grind of split.
Dat houd de kou redelijk buiten.
Zijkanten van de kast kun je bedekken met piepschuim platen voor de nacht of zomer en winter. Dan hou je de temperatuur langer in de kast. Als het je te warm word kun je alsnog een dakraam op een kier zetten.

groeten Gup :)

martijn
Hydrosaurus

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door martijn » vr 02 apr 2010, 12:17

Sinds de muurkas bij mij is geplaatst ben ik achter een ding gekomen en dat is dat de temperatuur buiten de kas weinig invloed heeft op de temperatuur in de kas. Met name de directe zonnestralen zijn bepalend voor de temperatuur. Op dit moment bij een relatief nog laagstaande zon scheint deze op 2/3 van mijn glaze dak, de temperatuur op dit moment loopt dan ook al op naar de 25 graden! De perfecte temperatuur voor een koud biertje;) Van de zomer zal ook ik het dakraam moeten open zetten en de deuren naar mijn huiskamer en waarschijnlijk ook deur in de kas naar buiten. Uiteraard zou ik ook de glazen ruiten kunnen witten maar het nadeel hiervan vind ik dan weer dat de lichtitensiteit zeer sterk zal dalen. Dit is juist een van de redenen waarom ik zo positief over het gebruik van kassen ben.

Martijn

Jan Paul

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door Jan Paul » vr 02 apr 2010, 14:59

Om de grond vorstvrij te houden hadden jullie net zogoed een laag schelpen kunnen gebruiken in de kas ( Kas, geen kast Ramon ;) :P ), kast word gebruikt voor kleren....... Zeker voor een gewone plantenkas zijn schelpen afdoende en vooral erg duurzaam, ook zorgt het voor goede drainage.....

Jan Paul

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door Jan Paul » vr 02 apr 2010, 15:03

martijn schreef:Sinds de muurkas bij mij is geplaatst ben ik achter een ding gekomen en dat is dat de temperatuur buiten de kas weinig invloed heeft op de temperatuur in de kas. Met name de directe zonnestralen zijn bepalend voor de temperatuur. Op dit moment bij een relatief nog laagstaande zon scheint deze op 2/3 van mijn glaze dak, de temperatuur op dit moment loopt dan ook al op naar de 25 graden! De perfecte temperatuur voor een koud biertje;) Van de zomer zal ook ik het dakraam moeten open zetten en de deuren naar mijn huiskamer en waarschijnlijk ook deur in de kas naar buiten. Uiteraard zou ik ook de glazen ruiten kunnen witten maar het nadeel hiervan vind ik dan weer dat de lichtitensiteit zeer sterk zal dalen. Dit is juist een van de redenen waarom ik zo positief over het gebruik van kassen ben.

Martijn
Wacht maar tot de zomer aanbreekt :P Probeer iets te maken dat deel dak openkan en ergens beneden een waaier die in de kas blaast welke de warme lucht boven naar buiten drukt ;) Zo niet, koop dan een vriezer voor je bier en hangmat om de dag door in uit te puffen.............

martijn
Hydrosaurus

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door martijn » vr 02 apr 2010, 16:39

Een voordeel, mijn dieren kunnen de 50+graden wel hebben, alleen de bombina's zullen dan de tuin ingaan.

Over een paar weken ook meteen alle uv-b spots vervangen voor uv-b spaarlampen, kan eneco ook de :fuck:
krijgen.

Martijn

gup29
Paleosuchus

Kas in de tuin

Ongelezen bericht door gup29 » vr 02 apr 2010, 17:15

LOL inderdaad kas.
Weet zo uit men hoofd dat warme lucht opstijgt, dus in het dak een klap raampje openen en beneden bij de grond het zelfde. zo zuig je als ware de warme lucht er uit en komt er iets koelere lucht binnen.
Het voordeel van het krijt met water mengen is dat het aardig wat licht door laat (aanbrengen met een sproeier). Nadeel is dat met een paar regenbuien al snel het krijt weg spoelt. Wat tevens ook weer een voordeel is want dan hoef je het dak niet te schrobben :D

Plaats reactie