Hagedissen massaal gedumpt

Forum waar nieuws mbt tot de hobby kan geplaatst en gelezen worden.
Reptile_Addict
Physignathus
Antispam: Nee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Reptile_Addict » do 22 aug 2013, 18:44

http://krant.spitsnieuws.nl/spits/_main ... _orig.html
Afbeelding
Een baardagaam kan zestig centimeter lang worden. FOTO: ANP
DOOR GRIETEKE MEERMAN

De voorheen zo populaire baardagaam heeft het zwaar. De arme hagedis is namelijk ’overkweekt’. Steeds vaker worden de dieren gratis aangeboden op Markplaats, gedumpt bij een reptielenopvang of in de natuur.

AMSTERDAM –’Op alle hagedissen in de winkel 20% korting!!!’ Het betreft hier de zogenoemde zaterdagaanbieding van een reptielenshop in Amsterdam. „Nee hoor, dat is niet zielig”, zegt de eigenares van de winkel, die liever niet bij naam genoemd wil worden. „Dit soort acties doen we gewoon om de verkoop te triggeren.”

Dergelijke stunts met hagedissen verrassen Rob Dumont van de reptielenopvang te Zwanenburg niet. „Ik heb het vermoeden dat die actie vooral om baardagamen gaat”, zegt Dumont. „Deze dieren zijn zwaar overkweekt. Ik zal het woord plaag niet in de mond nemen, maar als wij elke baardagaam zouden aannemen die bij ons wordt aangeboden, dan zouden we binnen twee maanden van boven tot onder helemaal vol zitten.”

Niet alleen in winkels liggen de baardagamen in de sale, maar ook op Marktplaats waar ze vaak gratis worden aangeboden. Dat sommige mensen niet van de beestjes afkomen, blijkt ook uit het aantal buitenshuis aangetroffen baardagamen. De Dierenambulance van Rotterdam vindt er wel eens drie per maand. „Een tijd lang waren ze heel populair, maar het lijkt wel alsof men er nu van af wil”, zegt een woordvoerder. „Het kost ook flink wat geld, zo’n terrarium, de verlichting. Met de crisis wordt dat voor veel mensen een probleem.”

De overlevingskansen van de baardagaam in de Nederlandse buitenlucht zijn overigens zo goed als nihil. De natuurlijke leefomgeving van deze hagedissensoort is de snikhete Australische outback. Met dit weer houden ze het hier nog wel een weekje vol, maar bij de eerste nachtvorst is het al snel afgelopen.

Een belangrijke oorzaak van het baardagamenoverschot is de onvoorziene nakweek, vermoedt Elmar Schouten van Blue Lagoon, een van de grootste reptielenwinkels van Nederland. Veel mensen die net twee exemplaren hebben aangeschaft, weten niet in welk tempo deze dieren zich voortplanten. Je hoeft een koppeltje maar één keer bij elkaar te zetten en je bent gegarandeerd van vier ’eipakketten’. En met de moderne techniek komen al die eieren ook nog uit.

„De meeste mensen doen het voor de lol”, aldus Schouten. „Het is natuurlijk ook leuk, zo’n kuikentje, maar niet als dat er opeens twintig zijn. Dat is waar het fout gaat, want je moet ze toch zien kwijt te raken. Ik denk dat het daarom goed zou zijn als mensen gestimuleerd worden de dieren te steriliseren.”

De eigenares van de eerder genoemde Amsterdamse reptielenwinkel noemt haar zaterdagaanbieding ’gewoon’ een manier om haar dieren aan de man te brengen. Niet alleen de baardagaam gooit ze op die manier in de uitverkoop; vorige maand gaf ze nog 25 procent korting op alle slangen. Maar helemaal gewoon is dat natuurlijk niet, vindt de Dierenbescherming.

„Met zo’n aanbieding vergroot je de kans op impulsaankopen”, zegt een woordvoerder. „Als je een dier koopt, welk dier dan ook, moet je je afvragen of je er wel echt de verantwoordelijkheid voor wilt dragen. De drempel zou juist hoger gemaakt moeten worden. Het is een levend wezen, waar je tot het eind voor moet zorgen.” In het geval van de baardagaam is dat tien tot vijftien jaar.
Laatst gewijzigd door Reptile_Addict op do 22 aug 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » do 22 aug 2013, 18:53

Snap jr niet dat er zaken zijn die dergelijke kortingen geven.
Ondanks alles lijkt me dit toch wel een (gied) voorteken. Reptielen worden naar mijn idee steeds minder een trend.
Tijd geleden leek iedereen een reptiel te willen hebben onder erbij na te denken wat deze dieren nodig hebben.

Die dierendumpers zijn waarschijnlijk allemaal mensen die ze als impuls hebben gekocht als trend. In ieder geval geen serieuze houders.
Developer of Viva-Cura.nl

Reptile_Addict
Physignathus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Reptile_Addict » do 22 aug 2013, 19:01

Helaas is het wel voor voor ons aller Marianne Thieme om het leven van alle reptielenhouders zuur te maken :(

Overigens vraag ik me af wat er echt bedoeld wordt met:
De Dierenambulance van Rotterdam vindt er wel eens drie per maand.
Vrees dat er gezegd is dat er wel eens een keer 3 in één maand gevonden zijn... Mag toch hopen dat het niet gebruikelijk is om in Rotterdam met enige regelmaat 3 baardagamen per maand aan te treffen in het park....

Schop tegen het zere been van veel baardagaam liefhebbers, maar de jonge nakweek voldoet prima als voer voor hagedisetende slangen en andere grotere hagedissen zoals varanen en teju's ;)
Ben al een tijd niet meer op reptielenbeurzen geweest maar ik vond het altijd schrikbarend hoeveel baardagamen, luipaardgekko's en gutjes er aangeboden worden...

MC-Reptiles
Paleosuchus

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » vr 23 aug 2013, 07:30

Dit is oud nieuws.
Ik ken rob persoonlijk, en heb hier anderhalf jaar geleden al een keer met hem over gesproken.
Toen had hij al problemen met het opvangen van de dieren, en heeft hij mij gevraagd of ik nog ruimte over had.

De winkel in amsterdam ken ik ook, en het is een aardige vrouw die haar hoofd boven water probeerd te houden.
Ik ben het er ook niet mee eens dat je korting op de dieren geeft, maar dat doen wij op de beurs ook.
De schuldige is en blijft de koper, die wil het hebben want het is DE trent op dit moment, en als de trent voorbij is word het gedumpt net als oude kleding.

Gewoon de eieren weg gooien en het is opgelost.

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » vr 23 aug 2013, 09:27

Ja, die opmerking van steriliseren is natuurlijk onzin en geloof ook niet dat Rob dit heeft gezegd...
Het enige wat je hoeft te doen is de eieren niet in een stoof leggen.

Overigens eet een baardagaam graag zijn eigen eieren of jongen op, zijn erg goed te recyclen.
Inderdaad een schop tegen het zere been, maar tegenwoordig lijken dierenliefhebbers erg veel emotie te dragen.
Nog even en we krijgen protesten tegen het voeren van krekels en sprinkhanen.

David
Physignathus

Ongelezen bericht door David » vr 23 aug 2013, 11:12

Jammer dat dit nu net in het nieuws komt al is het dit keer wel waarheid, niet zoals meestal een anaconda die een ringslang blijkt te zijn of een slang die kinderen gewurgd zou hebben en eigenlijk CO vergiftiging is.
Alleen denk ik niet dat de trend echt over is, er zijn nog steeds veel mensen die mt baardagames beginnen.

Reptile_Addict
Physignathus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Reptile_Addict » vr 23 aug 2013, 12:54

Op Facebook is extra verduidelijking omtrend dit artikel gepost door Peter S. via een mail naar spits:
bron: https://www.facebook.com/groups/positieflijst.negatief
Geachte,

Met grote verbazing heb ik het artikel over het zogenaamde “hagedissenoverschot” in Nederland gelezen.
Zelf ben ik zeer actief in de terrariumhobby en zodoende vond ik de uitspraken van de geintervieuwde winkeliers nogal vreemd, en heb eens telefonisch onderhoud gepleegd met de betrokkenen.
Wat blijkt: De geintervieuwde eigenaresse van de terrariumwinkel in Amsterdam heeft te kennen gegeven niet over de telefoon over deze kwestie te willen praten met uw verslaggeefster, aangezien de reptielenhobby inmiddels door de naderende “positieflijsten” en de bijbehorende anti-dierhouderij-lobby in een slecht daglicht staat.

Ik citeer de eigenaar: “Door de telefoon doen we geen uitspraken had mijn vrouw gezegd, en ze uitgenodigd om in de winkel te komen omdat de hobby al in een kwaad daglicht stond. Zonder overleg zou er geen publicatie plaatsvinden zei ze. Niets meer gehoord, en 2 dagen later een verslag in de spits.”

Voorts gaf de heer Schouten van terrariumspeciaalzaak The Blue Lagoon aan dat het gebruik van de term “kuiken” onjuist is geweest, hij verklaarde dat jonge baardagames “schattig zijn, net als kuikentjes”
voorts was de opmerking dat mensen gestimuleerd moeten worden tot het steriliseren van hun huisdier een poging tot humor, iets wat de verslaggeefster duidelijk niet opgepikt heeft.

Ja, er zijn veel baardagames, en wellicht is er een overschot, maar het geschetste beeld door uw krant is niet reeel en staat in schril contrast met het dierenleed wat er is onder de duizenden honden, katten en konijnen die jaarlijks in het asiel of in het “wild” eindigen.

Het kader waarin vermeld word dat het houden van hagedissen en andere exoten illegaal word is enorm kort door de bocht. De lijsten met wat wel en niet gehouden mag worden in de toekomst zijn nog niet door de kamer, en er is zeer veel tegenstand vanuit de dierhoudery-lobby. Een dergelijk berichtje zou mensen het idee kunnen geven dat ze zelf binnenkort strafbaar zijn voor het hebben van een reptiel of hamster, of dat de buurman of buurvrouw dat is, en dat is vooralsnog NIET het geval.

Graag zou ik in uw krant een rectificatie zien over dit geheel, want zoals het nu gedrukt staat is absoluut niet de waarheid

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 26 aug 2013, 14:31

Geeft vooral maar weer eens weer hoe de media ons tegenwerkt of althans onze hobby.
De waarheid brengt geen sensatie, dus gaan ze het maar wat verdraaien tot het "interessant" genoeg is.

In België zie je het ook steeds vaker in de media komen nu, politieke molen is ook al aan het draaien om met lijsten af te komen hier. Zal spoedig duidelijk worden.
Maar natuurlijk eerst het plebs wat opfokken via de media he.

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » di 27 aug 2013, 12:37

Ik kan me best voorstellen dat de reptielenopvangcentra tjokvol zitten. Er zijn er dan ook niet zoveel van.

Ik heb voor mijn werk met regelmaat interviews afgegeven bij dergelijke blaadjes en regionale kranten en terwijl het dan om een totaal ander onderwerp gaat, zie ik ook daar hoe reporters (journalisten noem ik het niet, want dat zijn de meesten niet waard) de boel verkeerd opvatten of verkeerd begrijpen.

Reden? De kosten. Men wil goedkope krachten, jonge mensen die of net hun opleiding af hebben of niet eens een opleiding journalistiek gedaan hebben en weinig ervaring hebben. Ze krijgen weinig researchtijd want dat wordt te duur (of, als het freelancers zijn vinden ze dat zelf te duur) en mogen een zeer beperkt aantal woorden in hun stukjes gebruiken, want de krant moet voor ieder woord betalen (dus voor ondersteunende extra informatie is geen plek). Laat staan dat ze ook nog even na kunnen gaan of de geïnterviewde mensen het eens zijn met het stuk. Kost veel te veel tijd en dus geld, dus kiezen die halfbakken journalisten ervoor om dat achterwege te laten.

Doe daar nog een sausje marketing over (mensen willen sensatie of emotie) en je hebt een wan-artikel van hier tot ginter.
Jammer, want het gaat ten koste van, in dit geval, een groep mensen die zeer serieus met de hobby omgaat.

Los daarvan kunnen we ook weer niet beweren dat er een baardagaam probleem is. Ik heb op beurzen gezien hoe ze voor een tientje verkocht werden en voor 60 euro inclusief terrarium en warmtelamp (uiteraard de minimale vereisten of zelfs minder dan dat)
Ik heb ooit eens op een beurs naast een gezin gestaan die zo'n goedkoop setje wilde kopen met een terrarium van 60x50x50. Heb ze even gewaarschuwd dat ze zeer binnenkort een veel groter terrarium nodig zullen hebben. De verkoper (verder een aardige vent hoor) kon me wel schieten. Maar ja, je kan wel aardig zijn en je kop boven water moeten houden, misschien moet je eens gaan kijken of je wel de juiste "producten" verkoopt ipv over te gaan tot dergelijke idiote acties.

Goed, het is idd ook zo dat er een groter probleem ligt bij particulieren die persee willen kweken met hun beesten. Misschien kunnen de dierenreptielenwinkels, kwekers en reptielenopvangcentra daar wel de handen ineen slaan en een actie opzetten om mensen te waarschuwen om niet te gaan kweken. Voor beide takken is dat bevorderlijk.

Maarja, dan moeten de sentimento's op reptielenfora ook niet gaan roepen dat het (notabene) zielig/zonde is om die eieren weg te gooien ("laat ze dan door iemand anders uitbroeden" hoor je regelmatig).
De argumenten hoeven niet alleen over overschotten te gaan, maar bijvoorbeeld ook over het welzijn en de gezondheid van hun eigen dieren.

Dat is in de hondenwereld ook gelukt. De meeste mensen castreren en steriliseren hun honden want anders is er een veel grotere kans op o.a. baarmoederhalskanker (ja hehe, een gesteriliseerde teef heeft geen baarmoeder, dus kan ook geen kanker krijgen daar).Maakt verder niet uit, want het helpt verrekte goed tegen ongewenste nestjes honden.
Maar, dan is het probleem nog steeds niet opgelost. Dat ligt nog steeds bij handelaren/verkopers die mensen aanzetten tot impulsaankopen. Ze kopen hun puppies nu gewoon lekker goedkoop in van broodfokkers uit Belgie of oost-europa zodat ze echte rashonden voor geen geld kunnen aanbieden.

Dus wat mij betreft hebben handelaren en winkels nog altijd de grootste verantwoordelijkheid. Zolang dieren handel zijn (buiten vee dan) zal je wantoestanden blijven houden.
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » ma 02 sep 2013, 12:45

Ik heb hierom ook besloten om te stoppen met het kweken van reptielen.

In de afgelopen jaren ben ik zo in contact geweest met zoveel wantoestanden en smerige handelspraktijkjes dat ik misselijk ben geworden van deze kant (inkoop/verkoop) van de dierenhouderij.
De meeste handelaren en winkeliers die hun zaakjes op orde hebben/hadden, zijn inmiddels failliet of konden hun hoofd niet boven water houden.
Het gaat grotendeels om het geld, veel particulieren betalen liever weinig voor een duidelijk ongezond dier, als dat ze de volle mep betalen voor gezonde dieren.

loop maar eens een rondje op een beurs, bleh :B

toddpierce
New User

Re: Hagedissen massaal gedumpt

Ongelezen bericht door toddpierce » di 26 jun 2018, 11:47

The formerly popular bearded dragon has a hard time. The poor lizard is 'overgrown'. More and more often the animals are offered for free at Markplaats, dumped at a reptile shelter or in nature.

Plaats reactie