boomvarens!

Forum voor half winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: boomvarens!

Ongelezen bericht door Eduard » di 14 nov 2017, 10:29

Hoi dank je, de grote medu wordt altijd aangelijnd bij windkracht 5 en meer, die zwiept behoorlijk als ik dat niet doe, rukwinden en valwinden zijn het grootste gevaar, toen die nog in pot stond is die een keer opgetild en op het gras gegooid, wist niet wat ik zag!
dat dunne stam gedeelte is van 2007 / 2009 toen stond die zo vast in zijn pot dat ik deze met geen macht eraf kreeg, later bij het ophangen van de stam in de winterserre viel de pot er zo af [zonder kracht te zetten] toen heb ik de wortelkluit gesnoeid en is die groter gezet, 2 jaar later in de volle grond gezet en toen ging die echt knallen.
De wortels groeien tot een bepaalde hoogte waar de oude reststelen nog zitten waar ze weg zijn groeit niets meer, ik heb ooit gezien op een filmpje hoe hard de kern is dus denk ik wel dat dat meevalt en die niet zomaar knakt, en is het onzeker wat er gaat gebeuren als ik die dunne plek ga natmaken en ga houden kan ook de stam gaan opwekken :)
Ik hou het zo op deze manier zo kun je de jaren aflezen aan zijn stam, deze jonge is nu volwassen met 21 jaar :D

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 07 dec 2017, 19:48

Hier nog een winterse aanblik van afgelopen Zondag 3-12 toen stonden ze er bijna allemaal nog op de tropische soorten na,
Afbeelding

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 12 dec 2017, 12:04

Oei dan geen bladschade met al die sneeuw? Als ik zie hoe het gewicht van sneeuw alleen al wat kan aanrichten...

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 12 dec 2017, 13:39

Gelukkig geen schade aan het blad, als de sneeuw enkele uren blijft liggen wordt het bruin bij Cyathea's!
Hier de fibrosa in de volle grond afgelopen Zondag ochtend,
Afbeelding

Bij de C.medullaris was het kantje board het hangende blad stond op knappen, heb kort na de foto de sneeuw eraf geslagen,
Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 13 dec 2017, 21:19

Ik heb bij de Dicksonia's de veren opgebonden. In die zin dat als het te koud wordt, ik ze snel kan binnenzetten.
Alleen zal ik moeten opletten dat het boeltje niet gaat rotten. Lucht kan er wel nog doorheen.

Ik verbaas me er steeds over hoeveel gewicht sneeuw kan hebben. Op de T. fortunei's hier in de tuin heb ik ook de sneeuw van het blad gehaald, hing helemaal door.

Aan de andere kant, zo een sneeuwtapijtje heeft toch ook zijn charmes. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 27 nov 2018, 18:21

Ook in dit topic ga ik de foto's herstellen, de eerste staan er weer al is het een tijdrovende klus.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » wo 16 jan 2019, 10:00

Mooi Eduard.
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 26 feb 2019, 22:27

Zo alles staat weer in de oude topic's , heb afgelopen jaar niet zoveel foto's meer gemaakt je raakt gewend aan alles en staat nergens meer van te kijken zowel teloorgang als progres, gezondheid is minder en ja weer nieuwe uitdagingen gehad zoals het nieuwe paludarium wat overigens geweldig draaid :G

Ik laat een paar foto's zien van afgelopen jaar, stukje varenborder met bijna uitgedroogd gras, dat het droog was en veel water koste!
Afbeelding
D.fibrosa,
Afbeelding

Afbeelding

De C.c. revolvulum [krulcooperi] en C.cooperi op de voorgrond,
Afbeelding

De C. medullarisen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment staan de meeste boomvarens nog binnen ondanks de warmte ook de grote c.medullaris staat nog in tent wel met het dak eraf, over 2 weken komen ze weer buiten.

Vorige maand,
Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 27 feb 2019, 11:51

Ik zie het groene toch liever dan het witte. :D
Wat ik me dan altijd afvraag, heb je in de zomer niet veel last van (steek)muggen in de tuin met al dat vocht?

Bij mij staat alles buiten op de Nikau palmen na. Uiteraard wel even beschut gezet met de wat koudere nachten maar nu staan ze weer in de schaduw de buitenlucht gewoon te worden.
Binnen kwijnen ze bij mij elke winter weg door gebrek aan licht. Moet daar echt eens iets op vinden. Want nu zien ze er even niet uit. :(

De D. Antarctica en D. fibrosa hebben op paar dagen na hele winter onbeschermd buiten gestaan en hebben geen schade. Bladeren wel bij elkaar getrokken en een aardappelzak errond zodat er lucht doorheen kan.
Bij de D. fibrosa zijn de rollen zelfs al zichtbaar in het hart!

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 01 mar 2019, 13:12

Ja ik zie ook liever de groene variant, nog een week en dan gaat de bubbelfoly eraf en komen de andere cyathea's ook weer buiten, ben op dit moment nog bezig met snoeiwerk.

Gelukkig heb ik geen last van die steekbeesten, mijn vriendin wel die zit dan altijd het s'avonds kompleet bedekt op het terras [die spaarzame keren dat ze in de tuin komt ;)

Plaats reactie