Boomvarens uitgedroogd?

Forum voor half winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
atamgp
New User
Antispam: Nee

Boomvarens uitgedroogd?

Ongelezen bericht door atamgp » do 14 jun 2018, 12:07

Hoi, Ik heb 2 boomvarens sinds midden vorig jaar. Ze staan in een grote bloembak met aarde. In het begin deden ze het geel goed, heel mooi met veel bladeren. In de winter is echter door veel hardewind alles kapot gegaan. En sinds 2 maanden zien ze er heel droog uit.

In de winter had ik ze (nadat alle bladeren kapot waren) voorzien van een bescherm laag (folie) en mest met vocht aan de bovenkant. Ik denk dat ik ze regelmatiger water had moeten geven.

Momenteel geef ik ze elke dag water, tegen de stam en de boven kant. Echter geen vooruitgang....
Wat is het advies van de meer ervaren boomvaren-eigenaren? Ik hoor graag jullie kijk hierop.

Foto's:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Dank
Atam (Rijswijk)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Re: Boomvarens uitgedroogd?

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 15 jun 2018, 11:04

Dag Atam

Ik vrees helaas voor het ergste. De rollen die je nu kan zien zijn alvast ingedroogd en zullen dus niet meer uitrollen.
Met heel veel geluk kan er in de kern nog leven zitten en dan zouden nieuwe rollen zich nog onder de oude kunnen ontwikkelen, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat het hier het geval is.
De stam zelf oogt ook niet echt levendig meer.

Je kan hem voor de zekerheid altijd beter nog een jaartje laten staan om te zien of er geen leven meer inzit maar zoals al aangegeven, ik zou er niet teveel op hopen.

Heb ik het overigens goed als ik zeg dat je mest hebt gegeven in de winter? Zou ik nooit doen, enkel tijdens de groeiperiode. Nu kan dat ook voor verbranding gezorgd hebben.

Ik zal binnenkort eens wat foto's nemen van mijn D. Antarctica. Hoewel kleiner zit daar pak meer leven in.

atamgp
New User

Ongelezen bericht door atamgp » vr 15 jun 2018, 12:08

Ohh... dat valt tegen..wat jammer.

Bedankt voor de reactie, in elk geval heb ik nu meer informatie.
Achter bij mij is er een sloot op gemeente land. Ik heb beide stammen uitgegraven net (na lezen van jouw reactie) en daar langs water geplant. Is klei-achtig grond en meer schaduw door een paar grote bomen. Ik laat ze gewoon daar staan en zie wel wat er gebeurd. Had 350 euroos voor beide betaald snik.

Voor de bloembak zal ik overstappen naar een winter-harde palm met meer zekerheid.

Gr Atam

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » za 16 jun 2018, 10:30

Hallo Atam, ja zeker spijtig als je er zoveel voor uitgegeven hebt! Al is het zo dat je je altijd goed moet inlezen voor je met dit soort planten begint, het zijn geen alledaagse planten deze moeten wat extra zorg hebben.
Hier worden ze van April tot November bijna ieder dag met de broessproeier van de kop tot beneden nat gespoten met uitzondering van regendagen, dus de stam dient eigenlijk altijd vochtig te zijn.
Qua bescherming zat je ook niet goed :( deze staan bekent om hun vorsttolerantie met die verstande dat je moet uitgaan van een gesetteld exemplaar en dan nog is dat ongeveer beperkt tot -8ºC en moet er bubbelfolie omheen het liefs nog met een warmte bron , het ligt er wel aan waar je woont aan zee zijn de winters wat gunstiger dan in in het Zuid Oosten van ons land.
Bemesting was inderdaad overbodig zoals Rage al aangeeft en sowieso een goede analyse gaf :G

Er bestaat altijd een kans dat er nog leven inzit hou hem goed nat de komende tijd als die nog gaat rollen zullen dat in eerste instantie kleine veren opleveren, we duimen voor je .

Eduard.

atamgp
New User

Ongelezen bericht door atamgp » ma 18 jun 2018, 08:28

Hoi Eduard, je hebt gelijk. Ik had hiervoor in mijn voormalige tuin een winterharde palm (blijkt) en daardoor deze
enorm onderschat. Is een dure les geweest maar voornamelijk ook zonde van de planten.

Ik hoop dat ze het nog redden. Vond het wel de moeite waard om daar te gaan graven en ze nog een kans te gunnen.

Bedankt
Atam

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 18 jun 2018, 10:58

atamgp schreef:
vr 15 jun 2018, 12:08
Voor de bloembak zal ik overstappen naar een winter-harde palm met meer zekerheid.
Die bloembak staat vrij hoog of is dat optisch bedrog van de foto? Op die manier krijgt koude wind uiteraard meer vrij spel.
Is de bloembak onderaan open? Zodat de wortels van de planten de diepte in kunnen? Zelfs in geval van Trachycarpus fortunei is dat handigheid. Die wortels schieten snel de diepte in. ;)

En let op met winterhard en palmen, velen hebben zelfde verhaal als boomvarens. Ze worden vooral verkocht als keihard in de winter maar vanwege onze vochtige landen, valt dat vaak zwaar tegen.
Ik heb deze winter succesvol (dus vrij van schade) en onbeschermd door de winter gekregen:
- Trachycarpus fortunei
- Trachycarpus wagnerianus
- Chamaerops humilis cerifera
- Jubaea chilensis

Op de T. wagnerianus na staan deze allemaal in volle grond en was onze laatste winter opvallend droog. Daarom geen bescherming en geen schade. Bij teveel vocht gaat er snel iets overheen tegen overdaad aan vocht.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 18 jun 2018, 12:11

De eerste 2 die je noemt Rage heb ik nog nooit beschermd de eerste staat nu 6 jaar in de volle grond en is van piep klein uitgegroeid naar een knots van 3.5 m. hoog, stam nu 2.50 m. zijn zeik nat geworden voor de vorst van -14ºC in 2013 , ik geloof die verhalen niet die ze ophangen [paniekzaaierij van angsthazen], in de natuur [natuurlijke omgeving] worden ze ook blootgesteld aan extremen vaak nat en koud ;)

De andere 2 die je noemt mogen wel met een beschermhoes afgedekt i.v.m. strenge vorst.

Eduard.

atamgp
New User

Ongelezen bericht door atamgp » do 21 jun 2018, 09:33

Ja, de bloembak ik vrij hoog, de onderkant is open dus de wortels kunnen door. Vrijdag komen 2 x Trachycarpus wagnerianus :)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 21 jun 2018, 10:57

Super ben benieuwd naar het resultaat.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 21 jun 2018, 12:16