C. brownii

Forum voor half winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: C. brownii

Ongelezen bericht door Eduard » do 13 okt 2016, 20:57

Nou met een plantenspuit mag je lang spuiten :D ken een vriend die dat ook zo doet zo maak je de eerste cm van de toplaag vochtig! de hele kluit dient vochtig te zijn en te blijven, hier maak ik de potten zeiken nat bijna iedere dag, mijn planten zijn groter en drinken meer en staan kleiner dus dat is de dag er na weer toe aan een volgende beurt zeker bij warmer weer, een gieter met klein mondstuk lijkt me meer op zo'n plaats en dan zeker 2 tot 3l per bak per keer, bij koud weer en als je ziet dat het vochtig genoeg is kun je het laten.

Witte vlieg [als het dat is] krijg je niet weg met groene zeep daar is geen bestrijding voor als je het naleest heel moeilijk te bestrijden, groene zeep kan voor verstikking zorgen, denk zelf eigenlijk dat ze weinig aanrichten aan varens, zal het nog eens nazoeken voor je.

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 14 okt 2016, 11:59

Ziet er al pakken beter uit Willem.
Maar inderdaad, ik giet ook met mondstuk zodat het water over de gehele pot verspreid wordt en tot het over de potrand overloopt.
Zolang je onderaan drainage hebt en het water onderaan niet kan ophopen denk ik niet dat je daarmee een probleem kan krijgen.

Uiteraard als Eduard iets anders zegt, zal hij wel gelijk hebben. :D

Met de plantenspuit doe ik soms even in de winter langs de stammen.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 14 okt 2016, 21:51

Niet veel aan toe te voegen Thomas, drainage zal je moeten hebben anders wordt het te zwaar en gaan de wortels rotten en krijg je het nooit meer van zijn plek! Ik vraag me wel af hoe je dat gaat doen, heb ooit zelf met die bakken gewerkt maar er wel kepers onder gelegd zodat je er met een steekwagen onder kan en het geheel kunt verplaatsen, hoe ga je dit nu doen? ook zit er een soort vouwrand naar binnen toe, ik had die toen bekleed met tempex 2 cm dik ter isolatie van de wortels, de tempex zag je niet daar de dubbele rand wel 8 cm naar beneden gaat en de grond hoger aangevuld was.
Zo zou je het geheel met een kleine tentconstructie aan de bakken ook langer op de plek kunnen laten staan.

Ik heb het nagezocht bij ziektes of aantasting bij varens / boomvarens maar geen duidelijke plagen van zuigende insecten kunnen vinden, enkel wordt er gewaarschuwd voor slakken bij uitrollend blad, maar dat wisten we al :)

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » wo 30 nov 2016, 15:49

hier gaan de bladeren dit jaar denk ik toch weer verloren.
Ze hangen plots behoorlijk slap. Geen ramp voor mij, als de stam het maar goed overleeft.

M.b.t. de stam, ik wil deze inpakken, gezien de huidige temperaturen maar hoe moet ik dit nu het beste doen?
Moet ik een flinke laken om de stam heen wikkelen en daaromheen nog bubbelfolie? Lees namelijk dat het geheel nog goed moet kunnen ademen, dus sommige zeggen geen bubbelfolie, andere zeggen van wel.

Verder staat mijn kas helemaal achter op het perceel en heb ik daar ook geen stroom (toch een 40m van het huis af), dus zal hij het ingepakt overleven in deze kas als ik deze verder dicht zet zodat er minimaal koude lucht in waait?
Of toch binnen in de garage zetten, waar het toch circa 20 graden is en de stam daar met grotere regelmaat water blijven geven?
Developer of Viva-Cura.nl

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 01 dec 2016, 12:07

Water geven moet je sowieso doen in de winter, of je hem nu warm of koud wegzet.
Als het binnen in je kas vriest, dan mag je zoveel bubbelfolie en lakens rond je stam wikkelen als je wil, het zal ook daar aanvriezen vrees ik.
Daarbovenop als je hem ontziet van verse lucht ga je schimmels krijgen en kan je stam gaan rotten.

Moeilijk keuze, maar ik persoonlijk zou dan kiezen voor de warmte. 1x te koud en het is toch einde verhaal.
Hoeveel vorst heeft hij nu al gehad? Want zo goed tegen de koude kunnen ze nu ook weer niet. Zou niet verder dan 2-3° Celsius nachtvorst gaan.

Maar best Eduard zijn expertise afwachten. ;)

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » do 01 dec 2016, 13:45

Ja het zou 2-3 graden gaan vriezen. Maar in de ochtend bleek het toch -5.
Ik heb ze nu binnen staan in de garage.
Ik blijf ze inderdaad matig watergeven als ze buiten staan met deze lage temperaturen. Echter verwacht ik dat ik nu dus meer water moet gaan geven als ze warmer binnen staan

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 01 dec 2016, 21:57

Naïef hoor :( iedereen wist dat er matige vorst aankwam, in de Mini-Chat ook aangegeven, de brownii een cyathea kan max . -3ºC hebben voor korte duur, waren de kluiten hard? hier was alles wat niet beschermd was [inheemse varens] al keihard bij -3.5`ºC ik heb mijn D antarctica en D. fibrosa door plaatsgebrek buiten laten staan maar wel goed ingepakt voor de vorst zodat de pottemp. een beetje afremd bij matige vorst, dit is gelukt bij -3.5ºC, ik heb al vaak aangegeven dat je alles net boven het vriespunt moet stallen, iets inpakken bij langdurige vorst heeft geen zin, overigens nu wegzetten bij 20ºC ook niet!
D.fibrosa,
Afbeelding

D. antarctica,
Afbeelding

Volgende week Dinsdag weer matige vorst.
Laatst gewijzigd door Eduard op vr 02 dec 2016, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 02 dec 2016, 00:05

Even voor de duidelijkheid, ze hebben 1 nacht vorst gehad van rond de -5. Niet 2-3 dagen.
Heb de planten dezelfde dag naar binnen gehaald.
M.b.t. inpakken/stallen was het nu dus inderdaad de vraag wat ik het beste kan doen om te zorgen dat de stam goed blijft.
De veren die er aan zaten waren toch al niet de mooiste. Daarom dat ik het ook niet erg vind als deze nu toch verloren gaan.
Dan hoop ik dat de planten in de lente mooie rollen uitgooien.

Dit is nog het nadeel van deels verbouwen/nog een hoop aan moeten leggen.
Ik heb in de tuin nog lang niet alle voorzieningen kunnen treffen om dit soort planten op te slaan.
Maar ik zal eens kijken of ik iets met de kas kan bewerkstelligen morgen.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 02 dec 2016, 11:03

Ik weet dus niet of de kluit bevroren was of niet? Als dat wel zo is kun je de plant naar alle waarschijnlijkheid wel afschrijven dan is het groeipunt bevroren en sterft de plant langzaam af!

Beschermen van een plant moet altijd met een warmte bron in een tentje of binnen in een serre / garage / zolder waar ze dan weer zo koel mogelijk moeten staan, je had het beste een kleine tentconstructie om het geheel kunnen zetten met een kleine warmte bron dan was alles goed gebleven, het hoeft maar net boven de 0 te blijven, ik bescherm een phoenix canariensis 2m hoog met 4 panlatten aan elkaar verbonden dichtgemaakt met bubbelfoly en een 40 watt lampje erin dat was toereikend tot -7 –C.

Eduard.

Plaats reactie