Rhopalostylis sapida

Forum voor niet winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
Ragecrusher
Beheerder
Antispam: Nee
Contacteer:

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Ongelezen bericht door Ragecrusher » zo 03 jul 2016, 17:11

Beide plantjes blijven gewoon bij de varens staan, schaduw dus.
Ik vermoed vochtig, maar toch minder als de varens.

Gisteren naar een nieuwe winkel niet zover van mij eens gaan kijken. Grote serre met allerlei (vooral mediterrane palmen/exoten) voor een schappelijke prijs. Hij had ook van die D. antarctica reuzen staan (€ 1.5/cm). Na even in gesprek te zijn met de man bleek hij er zelf naar Tasmanië te reizen om daar zelf zijn selectie te maken vanwege het anders opgestuurde prul die hij ontvangt. Andere Dicksonia of Cyathea verhandelde hij niet vanwege de te kleine markt ervoor, maar kon ze wel leveren indien er voldoende vraag is.
Op 21 juli heeft hij opendeurdag en zou zijn tuin/kas ook toegankelijk zijn, zou ook vol Cyathea's staan. Ben dus benieuwd.

Eduard
Paleosuchus

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Ongelezen bericht door Eduard » ma 04 jul 2016, 16:14

Mag gelijk behandeld als de boomvarens maar minder vaak gieten, staan in N.Z. ook naast elkaar in de volle vaak drassige bodem!

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Re: Rhopalostylis sapida

Ongelezen bericht door Ragecrusher » za 17 sep 2016, 14:46

Update, hoewel er niet zoveel update is. Ze groeien zo traag dat er nog maar weinig veranderd is. :D

Als eerste de Rhopalostylis sapida (lokaliteit onbekend). Staat een nieuwe veer in klaar, maar die staat er al een eeuwigheid. Merk nu wel dat die eindelijk begint naar boven te komen en open te plooien, al is het langzaam. :)
Rhopalostylis sapida - 20160911 (1).JPG
Rhopalostylis sapida - 20160911 (2).JPG
Rhopalostylis sapida - 20160911 (3).JPG

En dan de onbekende eerste palm welke nu een nieuw blad heeft uitgerold. Ook dat gaat pokketraag, waardoor ik wel vermoed met een Ropalostylis sp. te maken te hebben. Alleen tsja welke blijft een raadsel, denk dat die gewoon nog wat groter moet worden voor me te wagen aan een soort en/of lokaliteitsnaam.
Rhopalostylis sp. - 20160911 (1).JPG
Rhopalostylis sp. - 20160911 (2).JPG
Rhopalostylis sp. - 20160911 (3).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 18 sep 2016, 13:56

Ze staan bekend als trage groeiers, ik heb als voordeel dat mijn warme veranda een soort van kweekruimte is met de luchtvochtigheid die vrij komt van de terrariums die er staan zeker voor palmsoorten het duurt dan gemiddeld 5 jaar tot ze een mooie grote bereiken zoals b.v. deze Keriodoxa elegans,

Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » zo 18 sep 2016, 18:01

Zeer mooi, maar kan ik niet plaatsen. :lol:
Ga ervanuit dat de nikau mee naar binnen moet met de Blechnums qua koude gevaar? Sowieso geen vorst, dus zal wel zo zijn.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 18 sep 2016, 20:52

Hier is die wat groter en mag die wat nachtvorst hebben tot maximaal -3ºC de jouwe komen uit een kas dus daar even mee uitkijken zo tegen het vriespunt zou ik wel toelaten dat maakt ze sterker ;)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Rhopalostylis sapida

Ongelezen bericht door Ragecrusher » zo 19 nov 2017, 14:55

Laatste plantenupdate, hoewel nog altijd geen 100% zekerheid van de varianten, ben ik wel tevreden met deze 2 palmpjes. Op zich ben ik niet zo een groot palmfanaat, vind ze wel mooi maar echt interesse is er niet. Behalve bij deze atypische soort.

Als eerste de Rhopalostylis sapida 'Auckland', in de hoogte zie je hem niet echt gaan, maar geeft wel al veel breder blad. Dit zou dezelfde variant als die van Eduard moeten zijn.
Rhopalostylis sapida 'Auckland' - 20171027 (1).JPG
Rhopalostylis sapida 'Auckland' - 20171027 (2).JPG
Rhopalostylis sapida 'Auckland' - 20171027 (3).JPG

En als 2de de Rhopalostylis sp., kan niet echt zeggen welke het is. Ofwel R. sapida 'Oceana' of R. baueri var. cheesemanii. Time will tell.
Rhopalostylis sp. - 20171027 (1).JPG
Rhopalostylis sp. - 20171027 (2).JPG
Rhopalostylis sp. - 20171027 (3).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Rhopalostylis sapida

Ongelezen bericht door Eduard » ma 20 nov 2017, 17:27

Zien er bijden prachtig uit :G maak je geen zorgen om de groei, hier had die de eerste 4 jaar binnen in de warme veranda dat scheelt echt dan groeien ze het hele jaar door ;) als ze eenmaal goed zijn aangeslagen gaat het hard, mijne moest eruit omdat die over de 3 m hoogte ging en te zwaar werd!

Eduard.

Plaats reactie