Opbouw tropisch paludarium

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: Opbouw tropisch paludarium

Ongelezen bericht door Eduard » zo 07 okt 2018, 17:56

Zo vandaag wat plaatjes geschoten, het is ver klaar, nog een aanpassing van de waterval en de grotere ventilator plaatsen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste stuk van de waterval klettert te hard moet een lange geleideplant vinden,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van onder naar boven,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 08 okt 2018, 08:09

Mooi hoor Eduard, zou niet weten hoe je de waterval zou kunnen aanpassen. Misschien een of andere waterplant bevestigen (alhoewel ik niet zou weten hoe je dat in een waterval moet doen.)

Kan het waterniveau niet een klein beetje hoger?
Of een klein stukje hout onder de waterval plaatsen?
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 08 okt 2018, 09:31

Dank je, ja het zal een plant of natuurlijk lint moeten worden om het water wat te geleiden zodat de vrije val gebroken word. hout ervoor zetten beperkt de doorgang naar de andere zijde weer, het is nu al smal!

Het waterniveau is al aan de hoge kant het kan niet hoger i.v.m de wortelvorming van de planten die in de bodem staan [potjes] de buffer is nu 2 cm, normaal wordt er voor de kikkers 5 tot 8 cm aangehouden dus dit is eigenlijk al hoog , voor de vissen is het net genoeg er is een licht schuine lavasteen wand rondom zodat alles wat eruit wil dit gemakkelijk kan :)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 09 okt 2018, 10:50

Dat oogt netjes Eduard. :G

I.v.m. waterval, weet niet direct een plant specifiek maar je kan ook de plantwortels gebruiken om het water te leiden. Zou een Vanda niet kunnen werken? Heeft lange luchtwortels.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 11 okt 2018, 18:29

Ik heb het opgelost met lange mos-slingers, dit gaat goed alleen beslaan de ramen nog behoorlijk, ik ga Zaterdag een grotere ventilator met een extra 10.m3 p.uur er tussen zetten kijken of dat wat helpt, op het moment is de luchtvochtigheid in huis ook wel hoog die bedraagt bijna 70%
Ik zie dat bepaalde planten al goed groeien, het water is wat bruiner nu de waterval loopt dat zal wel met dat hout te maken hebben waar het water langs af loopt!

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 12 okt 2018, 10:43

Dat verkleuren van water trekt wel weer bij. Paar keer water verversen en je bent er vanaf. Of even houtskool in de filter. ;)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 19 okt 2018, 10:40

En Eduard, krijgen we nog een verslag? ;)
Is er al iets extra in het dierenbestand bijgekomen? Tropische pissebedden ofzo? :D

Lukt het nu de temperatuur op peil te houden?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 19 okt 2018, 11:44

Zoveel is er niet meer te melden :D de waterval loopt sinds een week en dat gaat perfect, heb gekozen voor mosslierten en moshoopjes op de bodem waar het water terecht komt zodat het niet spat, dit gaat perfect.
De bruine alg-plaag [alles was bruin geworden ook de planten] heb ik opgelost met een 4 tal dwerg algeneters
[Otocinclus affinis] die poetsen echt geweldig schoon :G nu krijg ik groene draad alg, ik laat het even op zijn beloop, haal het af en toe handmatig eruit, het biofilter is uitgerust met o.a. koolstof dat komt wel goed wil niets gaan doen met druppels!

De waterverwarming wordt nu aangestuurd door een elektronische thermostaat zo een waar ik mijn mamaku mee aanstuur in de winter, het water staat gemiddeld op 22.5ºC en dat gaat goed weinig condens alleen in de ochtend, de sproeiers heb ik terug gebracht naar 4 stuks en sproei 1x per dag +- 10 sec. en dat klaart ook weer op na 1/2 uur , de grotere ventilator in de kap die de warme lucht naar beneden transporteert doet het ook super en bijna geruisloos :) s'avonds sproei ik dan handmatig daar er een paar bromelia's bovenin zitten tussen de tilantia's .

Al met al ben ik redelijk tevreden, de planten groeien ook goed alles maakt extra wortels en sommige blad planten produceren wel erg groot blad!

De temperaturen zijn ook aardig verdeeld net boven het water 22/23ºC in het midden 25/26ºC en boven 30ºC onder de S.R. wel tot 37ºC voor de eventuele eerste boombewoners [anolis soort]

Ik heb een vriend die een vaste stand heeft in Hamm [D] en laat hem eventueel wat meebrengen [ koppel] komende December,
Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 22 okt 2018, 10:47

Groene draagalg, geloof het of niet, is goed.
Je hebt nu eenmaal een paludarium draaien waar momenteel erg veel voedingstoffen in het water belanden. De draadalg kan je dan gewoon verwijderen waarmee ook direct de overdosis voedingsstoffen verdwijnen.

Ben benieuwd hoe dit geheel er in 5-6 maand gaat uitzien. Ben je van plan regelmatig te snoeien of laat je de natuur een beetje zijn beloop?

Is het mos in de waterval een Vescicularia sp.? Die gaat zich anders wel mooi uitbreiden op het hout. :G
Valt nog eventueel te combineren met een Microsorum sp. of Anubias sp.. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 23 okt 2018, 09:34

De bedoeling is dat het even flink mag groeien en dan kijken wat we willen, het mos doet het geweldig! Ik weet echter niet precies om welke soorten het gaat omdat ze mij buiten het java mos andere soorten geleverd hebben dan besteld, ziet er wel naar uit dat het een kruipsoort is, de kussen mossen blijven ook mooi groen en op plaatsen zie ik al bloei verschijnen.
het drijfplantje moet ik gaan uitdunnen wateroppervlak is al voor 2/3 bedekt en wordt het stil aan donker! Ook ontstaan tussen die wortels van de drijfplantjes veel algen.
Verder is het met het invallen van het kouder weer en de ligging van het paludarium Noord / Oost [steensmuren] toch aan de kille kant, temp. zakt onder de 18ºC in de nacht/ochtend en heb ik weer meer condens daar het water op gemiddeld 22ºC staat.
Ik ga deze week een extra rooster plaatsen en ventilatie gaten boren in de kap zodat de circulatie beter wordt en en een paar 20watt halogeen vervangen voor 1x35 watt en een van 50 watt de voorschakel is 105 watt dat kan dus, als het moet nog een extra verwarmingkabel onder het geheel, nog volop testen dus ;)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 23 okt 2018, 11:01

Drijfplantje lijkt me Pistia stratiotes? Die maken nu wel echt heel lange wortels aan, misschien niet zo heel ideaal in je paludarium.
Moest ik van jou zijn, ik zou eerder voor Salvinia natans gaan als drijfplant. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 23 okt 2018, 16:47

Nee het is de Limnobium laevigatum, eveneens een zeer snelle groeier zie foto en een van de mos groei,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 05 nov 2018, 18:10

Erg mooi geworden Eduard, complimenten hiervoor.
Developer of Viva-Cura.nl

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 06 nov 2018, 11:41

En zeggen dat het allemaal nog moet beginnen. :)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » wo 07 nov 2018, 15:24

Dank je Willem, en ja af is dit nooit, ik denk dat het blijft veranderen naar gelang de groei en het verloop van de omstandigheden zoals temp. van buiten af en binnen, lichtinval en verandering door planten groei ;)
Met de tropische planten groei ben ik tevreden dat gaat voor 90% goed, alleen het water verhaal blijft slepen, planten verstikken onder algen soorten, de bruine alg is opgelost door de algeneters, de groene sliertjes haal ik er zelf uit maar nu hangt er een brei met blaasjes om sommige planten en dat verstikt is ook moeilijk weg te krijgen zonder de plantjes te beschadigen! De drijfplantjes moet ik wekelijks uitdunnen, de vissen groeien goed al zijn ze door de planten groei wat schuwer geworden [kunnen zich wat meer verstoppen]

Ik laat nog een aantal foto's zien van de planten en de groei er van, er zijn een deel planten bijgezet dat het bovenin te kaal was en er volgende maand een landbewoner in komt die van nature een beetje schuw is en je de mogelijkheid tot verstoppen /schuilen moet bieden, het zijn planten die wat drogere lucht verdragen zoals kruipvarens [epifitisch] en een orchidee , verder ga ik komende week nog wat varen sporen in de varenplaten blazen zodat er wat meer groen ontstaat in de wand, de mossen doen het fantastisch.

Het technische verhaal is bijna af ik heb nog een tweede ventilator bijgezet die direct naar beneden blaast mocht het nodig zijn en heb ik zoals jullie kunnen zien een test gedaan met verwarmingskabel in U-strip het principe van de Solar raptar strip die vandaag binnen gekomen is , het werkt geweldig goed niet die vervelende condens meer, dit vooral met dit tussen weer van nu vochtig en net niet koud genoeg voor de c.v. als de laatste brand is de condens ook snel weg, het buizensysteem met lucht van bovenaf onder tegen de ramen werkt ook wel maar duurt een paar uur eer de condens in opgeklaard.
Hier de foto's,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Plaats reactie