Opbouw tropisch paludarium

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Ragecrusher
Beheerder
Antispam: Nee
Contacteer:

Re: Opbouw tropisch paludarium

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 08 nov 2018, 11:52

Hopelijk verbrand de orchidee niet van de lampen, vind het een prachtexemplaar!

I.v.m. water, dat is echt grotendeels afwachten tot je planten sterk aan de groei gaan. Meer vis inzetten werkt niet omdat je dan gewoon meer voeding voor de algen meebrengt. De "bubbel"alg doet het ook enkel goed in stilstaand water, tijdelijk een zuurstofpompje erin zou al wonderen kunnen doen Eduard.

Eventueel een groepje Caridina sp. of Neocaridina sp. doet ook wel wonderen naar de toekomst bij het opkuisen van alg.
Dat de drijfplanten goed groeien is in dit geval alvast een bonuspunt, haalt massaal veel voedingstoffen uit water. Moest je ergens een Monstera hebben staan, ook een zalig effect wanneer je slechts enkele luchtwortels in het water kan leiden. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 08 nov 2018, 15:38

Ja het orchidee blad verbrand waar het in de lichtbundel van de S.R. komt [enkele blaadjes] maar valt voor de rest wel mee ze staan nu een dikke week.
ik zet een paar foto's van o.a. de overgroeide waterplant [bolbites heteroclita Thailand], een paar puntjes zijn nog schoon!
Afbeelding

De waterloop en het opvang poeltje achter de waterval slippen dicht met een soort gel waar het water onderdoor loopt,
Afbeelding

het rechter hoekje is nog helder, enig idee wat dit is?
Afbeelding

P.s. geen zin voor nieuwe gaten te maken voor luchtpomp slang of luchtwortels plant, krijg nu al comentaar dat er een grote palm voor het paludarium staat :)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 09 nov 2018, 11:53

Lijkt bacteriebloei, een nogal hevige wat niet abnormaal is in nieuwe paludaria. Ik zou het persoonlijk geeneens verwijderen, mettertijd verminderd dit vanzelf.
Zorg gewoon dat het niet op het wateroppervlak waar de vissen zitten komt, dan kan je zuurstofproblemen krijgen!

Het plantje ga je echt manueel met een pincet ofzo moeten behandelen om de meeste alg er af te krijgen. Nadien zou ik ook echt garnalen introduceren zodat hun het schoonmaken overnemen.

Heb je wel al tropische pissebedden in het paludarium?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 09 nov 2018, 17:41

Nee nog geen tropische pissebedden die ga ik wel bestellen zie al wel kleine naaktslakken daar ben ik niet zo blij mee, dat komt gewoon met de planten mee!

En die garnalen lijkt me het proberen waard, moet ik me even in verdiepen, bedankt voor de tips :G

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 12 nov 2018, 12:04

Die naaktslakken hebben ook hun nut. Geosesarma sp. werken daar goed tegen. :P

Garnalen zijn zeker niet moeilijk, ga voor de kleinere Caridina of Neocaridina soorten en zorg dat je zoetwaterbroeders hebt. En geen kleurvarianten binnen 1 soort of waar kruisbevruchting mogelijk is mengen. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 12 nov 2018, 15:51

Ik had die Geosesarma sp. al eens bekeken vind het maar "griezels" hoor, alles met scharen staat me niet zo aan! en zeker niet met dendrobatus straks, dan jagen ze die de stuipen op hun mooie blauwe lijf :)

De kwaliteit van het water lijkt me ook nog niet stabiel genoeg voor garnaaltjes, ik wacht nog even tot de alg groei tot rust komt, heb het 15 jaar geleden ook gehad in de grote kas met 500l vijver duurde ongeveer 2a3 maanden tot alles goed was.

Vandaag over 4 weken komt de eerste anolis, voor deze zijn de temperaturen nu optimaal en er is genoeg beplanting voor de soort al mogen er wel nog een paar dunne takjes bij :D

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 13 nov 2018, 12:24

Ik denk toch dat het blauwalg is! Heb de beschrijving en groei daarvan eens goed gelezen en daar hebben ze het over die gelly achtige substantie [inkapseling] en de natuurlijke bestrijding door een driehoeks mossel zou effectief zijn! Waar halen we die vandaan?

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 13 nov 2018, 21:07

Heeft de slijmerige substantie een blauwe of blauwgroene kleur? Dat zie ik niet op de foto natuurlijk.
Blauwalg ontwikkeld niet bij voldoende watercirculatie. Ik zie geen blauwalg op de foto, maar ik zie ook enkel maar foto. Is de alg heel makkelijk van de plant af te halen en slijmerig?

Blauwalg stinkt ook hard wanneer je het beetje openwrijft. Ultieme test zou ik zeggen. ;)

Owja Geosesarma jagen niet op Dendrobates soorten, ken tal van voorbeeld paludaria waar het perfect werkt. Die krabben zijn ook helemaal niet groot, denk zelfs dat je kikkers (D. tinctorius of D. t. azureus?) groter zijn.
Het is overigens slechts een voorstel, geen verplichting. ;)

Plaats reactie