Opbouw tropisch paludarium

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: Opbouw tropisch paludarium

Ongelezen bericht door Eduard » ma 31 dec 2018, 14:04

Alles gaat uitstekend hier ben al op sommige plekken aan het snoeien om doorgangen open te houden, sommige klimplanten hebben hun hoogtepunt bereikt en kunnen getopt worden.
Over enkele weken als het niet al te koud is ga ik de eerste kikkers halen ;)

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 31 dec 2018, 19:08

Welke soort ga je halen? Ik ben hier ook aan het overwegen om kikkers te gaan houden.
Heb een aantal terraria leeg staan en een 60x40x50 terrarium in de woonkamer zal denk ik niet misstaan.

Wat voor type sproeier gebruik jij overigens?
Is dit met een eigen reservoir? En wat als het reservoir leeg raakt? Brand dan het pompje door?
Dit is namelijk een zorg voor mij als ik kikkers wil gaan houden.
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 31 dec 2018, 21:09

Hoi Willem, ik denk dat het een paar tricolor's gaan worden en een koppel leucomelas en dat eerst even ga aanzien, had ook wel tinctorius azureus willen hebben maar dat gaat niet met de leucomela's en worden eigenlijk te groot daar de laatste echte bodem bewoners zijn, ik heb ze ooit een keer van een vriend in mijn tropenkas gehad de leucomela's zaten meestal halverwege tot bovenin de tricolor's wat lager maar gingen ook klimmen de tinctorius bleven op de bodem die gaan het helaas niet worden.

De anolis doet het goed zeker nu de planten alweer wat meer beschutting geven, ik zie hem iedere ochtend dan zit die lekker te zonnen en ken zijn schuilplekken dan weet je waar je moet kijken, echt een leuk dier, afgelopen Zaterdagavond was er op Arte een hele uitzending gewijd aan de anolis in het algemeen, heel erg mooi :)
Helaas kunnen we het niet terug zien! https://www.arte.tv/de/videos/085983-00 ... e-leguane/
Er zat ook een wateranolis bij :G

Ik heb een hoge druk pomp 9 bar die op een 10 l vat is aangesloten dit gaat hier 4 weken mee, ik hoef nu ook niet veel te sproeien [1 x per dag 10sec]. omdat het een gesloten systeem is verdampt er bijna niets en moet ik het waterpijl iedere 2 weken wat laten zakken! anders komen de plantpotjes in contact met het waterpijl, als je het langer wilt aanhouden en niet te vaak wilt bijvullen omdat je meer wilt sproeien zijn er natuurlijk ook grote vaten in de handel, ik zeef het regenwater door een koffie filter en dat neemt wel wat tijd in beslag ;)

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » di 01 jan 2019, 15:22

Oké, in het verleden een heel groot terrarium gehad, daar was het niet te doen zonder het geheel direct op de leiding aan te sluiten.

Ik vind het nog erg lastig en moeilijk hoe ik dergelijk terrarium moet opbouwen. Met welke materialen, geen waterpoeltje gezien dit denk ik erg lastig is, maar toch alle planten vervolgens in leven te houden. Welk type bodembedekking, hoe stank/rotting van het bodemmateriaal tegen gaan door al het vocht etc.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 01 jan 2019, 17:15

Voor een palladium kies je voor een gehele waterbodem die je opbouwt met hygro korrels en een schuimmat als bovenlaag zie p.1 de planten potjes snij je uit het schuim zodat ze erin passen de opbouw doe je met kienhout en pur, voor mij was dit ook nieuw maar werkt fantastisch je maakt een waterval en zelfs een klein waterbasin met een purpistool, het voordeel van een waterbodem is dat je het geheel gelijkmatig op warmte brengt en gelijk de vereiste luchtvochtigheid hebt, een vijver zet je af met glasschotten zo ook een fundament voor kienhout opbouw.
Het water wordt gefilterd door een biologischfilter en komt deels terug direct in het zichtbare vijvergedeelte en deels via waterval, alles wordt op natuurlijke manier afgebroken door schimmel, bacterie'n en kleine insecten alles blijft goed schoon geen stank, het ruikt heerlijk puur natuur ;)

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 10 jan 2019, 17:18

Gisteren de eerste 5 kikkers gehaald 1koppel leucomela's en 3 tricolor's 1 man en 2 vrouwen, de tricolor man fluit al behoorlijk ! de leucomela's zijn wat schuwer, foto's komen wel zodra de dieren gewend zijn ;)

De anolis kwam gisteren meteen kijken wat dat allemaal was daar beneden, had hem nog nooit zo laag zien zitten :)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 11 jan 2019, 11:50

Kan niet wachten tot de foto's er komen.
Dat geel van de D. leucomela zal goed afsteken op de inrichting van het verblijf. (G)

En ja die kleine E. tricolor kerels zijn maar een 2 cent groot maar horen doe je ze wel. :)

En ook goed voor de anolis dat hij wat stimulans krijgt van bewegingen.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » wo 16 jan 2019, 11:01

Vandaag zitten ze er een week in, ik zie ze bitter weinig, de leucomelas blijft op de bodem en is schuw, als ik er een zie is het steeds de zelfde ik herken ze aan het stippatroon op de rug, de tricolor klimt meer en floot de eerste dagen behoorlijk nu is het rustig, deze zie ik wel iedere dag.
Ik ben weer eens gaan meten en kom tot de conclusie dat de bodem veel te koud is! 18 a 19 ºC terwijl het water op 22 a 23ºC zat, ik heb een extra kabelverwarming onder de bodem gemonteerd in combinatie met het opschroeven van de watertemp. die nu op 25 a 26ºC staat maar tot mijn verbazing blijft de temp net boven het mos laag, amper 20ºC. nu gaat het straks ook nog winteren en behoorlijk vriezen wat de wanden waar dit paludarium ingeklemd zit Noord/Oost hoek nog verder zal afkoelen! Ik weet niet precies wat de kikkers als minimum kunnen hebben maar vrees het ergste :(
het totaal aan wattage aan lampen bovenin zit op 250watt de hitte wordt door ventilators naar beneden getransporteerd maar koelt kennelijk erg snel af, het water wordt door een element van 100watt aangestuurd de extra kabel is 50watt dat is samen 400watt en zou in principe voldoende moeten zijn.
Als het niet zo is heb ik nog een optie; er zit onderaan aan de smalle zijkant nog een ventilatie strook die ik gangbaar kan maken[zit nu dicht] en daar een blazer met verwarmings element op aansluit en dit dan over de bodem kan laten blazen, weet alleen niet wat dit voor het bodem klimaat gaat betekenen?
Of als het niet anders is de leucomelas proberen te vangen en die terug brengen :(

De temperatuur bovenin komt nu op 30ºC uit, in het midden 25ºC maar onder 20ºC!

Komende dagen zullen er om spannen, ben er niet gerust op...

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 17 jan 2019, 11:54

20° Celsius lijkt me nu ook wel het minimum, idealiter 2° Celsius erbij. Maar verder vind ik de temperatuurgradaties prima. Je vraagt je af waarom ze dan niet hoger kruipen, alhoewel, zijn D. leucomelas niet voornamelijk grondbewoners?

Wel vreemd dat de bodem niet mee profiteert van de watertemperatuur. Overigens was 22° - 23° Celsius eigenlijk wel niet voldoende als watertemperatuur als je er neontetra's in hebt zitten. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 17 jan 2019, 13:14

De neontetra's zijn alle 11 groot geworden bij die temperatuur, de algeneters ook! Daar is er eentje van overleden die had een schimmelinfectie aan zijn mond.
Het is nu 21ºc net boven het mos het water zit nu gemiddeld op 24.8ºC.
Ik heb nog een ventilator besteld en ga nog een warmte toevoer regelen via de bodem zoals aangegeven wel met een variabele voeding zodat ik de instroom kan dimmen zodat er geen wind ontstaat, dat zal wel een paar graadjes opleveren :)

De tricolors gaan goed en zitten op verschillende lagen in de bak, zag er gisteren ook eentje vrij hoog zitten.
En de leucomelas zitten tegen de aanzet van de waterval aan [houtstronk] en verscholen onder een plant die daar overheen hangt daar zal het wel 23 a24 ºC zijn. Overigens ze staan bekend als grondbewoners net als de tricolors, ik heb de leucomelas ooit in de kas gehad waar de man het hoogste punt opzocht om vrij schel te fluiten.

Hier wat foto's al zijn ze niet al te scherp van de kikkers!
Afbeelding

Afbeelding

En de A. bahorucoensis,
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet een paar dagen geduld hebben en dan gaan knutselen hoop begin volgende week alles naar wens te hebben.

Eduard

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 18 jan 2019, 10:30

Gaaf Eduard.
Hier ga ik ook een klein terrarium (60x40x50) ombouwen tot 'paludarium'.
Afgelopen week even getest of deze waterdicht is.
Bij mij komen er in eerste instantie echter geen dieren in.

De anolis vind ik wel erg mooi. Heeft een hele mooie tekening over zijn rug. Speciaal diertje.

Met wat meet je de temperatuur overigens?
Vind het namelijk toch wel vreemd dat de temperatuur dermate veel scheelt van de watertemperatuur.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 18 jan 2019, 12:05

Hoi Willem, ik meet met de kwikthermometer van de Jeagerbroedstoof die is vrij secuur, alle andere en zeker de digitale wijken af! Ga vandaag aan de slag met de hulpverwarming voor over de bodem, alle ingrediënten zijn binnen :)
En ja de anolis is een lust voor het oog, hij voelt zich helemaal thuis en zie hem vrij veel :D

Eduard.

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » vr 18 jan 2019, 19:49

Gaaf om te lezen Ed dat je weer lekker bezig bent. Mooi ook om te lezen van de bijzonderheden die je tegen komt met bijvoorbeeld de temperatuur verschillen.
Misschien een kleine ventilator helemaal boven in de bak maken en langzaam naar beneden laten blazen zodat de warme lucht zich mengt. Let wel op want deze dagen is het -5 buiten.
Ik lees mee ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » za 19 jan 2019, 13:13

Hoi Gup, dank voor het meedenken, de oplossing die je aandraagt heb ik in December al toegepast ventilator in het hoogste gedeelte van de kap waar zich alle hitte van in het paludarium verzameld zie foto,
Afbeelding

Dit is een vrij krachtig exemplaar die de planten doet bewegen door het waaien echter stuwt die niet verder dan 80 cm diep, bak is vanaf lampen tot mosbodem 1.65 hoog.

Vanaf binnenkant lampenkap wordt de warmte via een buisstelsel tot onderaan gestuwd tot tegen de schuifdeuren,
Afbeelding

Vandaag /morgen ga ik vanaf deze zijkant [gaastripje links onder] een warmte bron plaatsen die de warmte met een laage stuw naar binnen gaat brengen net over de bodem heen,
Afbeelding

Ik hoop dat dit net het verschil gaat uitmaken? We gaan het zien.

Gisteravond een ontdekking gedaan, de Anolis klimt ook langs de blauwe achterwand omhoog! Hoop dat die een hitte grens heeft, de S.R. zijn gloeiend heet :(

Eduard.

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » za 19 jan 2019, 15:03

Ahh ja inderdaad net gelezen over de luchtcirculatie technisch onderdeel. Denk dat de luchtdruk de warmte tegenhoud. Wat kan is onderaan aan zuigen (boven het mos) en zo doende de wat koudere lucht over de lampen laten verwarm zodat de warme lucht die nu niet verder wilt zakken door de luchtdruk verschil wel gaat zakken omdat je de lucht vanaf onder aan zuigt en zo meer luchtflow in je systeem krijgt. Maar ben wel benieuwd naar jou creatie van warme lucht verplaatsing.

Succes en fijn weekend

Plaats reactie