Opbouw tropisch paludarium

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: Opbouw tropisch paludarium

Ongelezen bericht door Eduard » za 19 jan 2019, 20:00

Het zou goed kunnen wat je aangeeft Gup, het punt is dat het een gesloten systeem is! De meeste bakken hebben ventilatie roosters onder bij de schuifdeuren en boven in de lampenkap of achterkant , ik hoop dan ook met wat extra warmte /beweging het beter verdeeld gaat worden.
Ik heb de losse componenten nu allen klaar sommige delen moeten nog uitharden [lijm] maar denk dat ik morgen middag een testje kan wagen ik zal het geheel nog op foto zetten, altijd leuk dat geknutsel ik heb gelukkig een kelder met dozen prul van vroeger het enige wat ik moest kopen waren de ventilator en de variabele voeding die had ik voor nog geen €20.- dus wat de kosten betreft valt het mee ook al functioneert het niet kan ik ze weer apart gebruiken, alles is demontabel :D
Fijn weekend,

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 20 jan 2019, 20:03

Hallo mensen hier een korte beschrijving van mijn samengestelde extra warmtebron, ik had nog een spotarmatuur liggen waar het fitting einde met bajonetsluiting zo eraf gedraaid kon worden en de fitting verwijderd ik had nog een warmtekabel 10watt liggen een een buisje wat daar weer goed in paste en vastgeklemd kon worden, de kabel is om dat buisje gewikkeld en vastgezet,
Afbeelding

Daarna heb ik met electra montage doosjes de andere verbindingen kunnen maken zowel deksel als doosje bleken bruikbaar, de ventilator is tussen 2 deksels verbonden waar de ventilator diameter was uitgeknipt en verbonden met boutjes en moeren, de spotkap is in de deksel verlijmd,
Afbeelding

Toen moest ik in het doosje naar een smalle vernauwing toe passend aan de grootte van de ventilatie strip, dat was even meten /knippen/plakken maar is goed gelukt,
Afbeelding

Hier alle delen los op een rij,
Afbeelding

En alles samengevoegd,
Afbeelding

Later heb ik nog dichte tochtband om de opening geplakt en het geheel getest in de woonkamer, na 3 minuten zit ik op 25ºC na 10 minuten op 28ºC dat op 10cm afstand gemeten, het ziet er goed uit en denk dat ik het kan gaan gebruiken.
Kan het nog niet ophangen daar het montage moertje nog met stalen strip geplakt zit tegen het glas, daar wordt het geheel aan opgehangen, dit moet nog uitharden, morgen weet ik meer :)

Eduard.
Laatst gewijzigd door Eduard op zo 20 jan 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » zo 20 jan 2019, 20:42

Zo, creatief bezig. Als ik het goed begrijp geeft de warmtekabel warmte af, de ventilator perst deze warmte door de verticale opening naar buiten?

Komt deze dan verder naar onder te hangen, of hoop je dat door de vernauwing van de uitgang de luchtstroom verder naar beneden komt?
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 20 jan 2019, 22:01

Onderaan links zoals op deze foto te zien is smalle opening is gelijk aan die van de ventilatie strip zie pagina 7,
Afbeelding

Het draait nu een uur en het is een graad warmer, morgen draait het geheel mee met de tijdklok en gaan we zien waar we uitkomen, het is nu provisorisch aangesloten om te testen!

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 21 jan 2019, 17:17

Na een dag draaien zit ik gemiddeld 2ºC hoger op 2cm boven de bodem, dat is iets maar nog niet echt super, hadden we wel de koudste nacht bijna -7ºC en vandaag +1.5ºC het wordt nu weer wat zachte, de kikkers fluiten weer :)
Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 23 jan 2019, 11:46

Positief nieuws. :G

Ben je nog van plan het nieuwe systeem nog wat weg te werken? Het oogt namelijk als een systeem dat ze in Ghostbusters gebruiken om spoken mee te vangen. :D

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » wo 23 jan 2019, 13:26

Kabels zijn weggewerkt het kapje blijft in zicht, vind het wel meevallen, verdwijnt sowieso als de veranda het huis weer gaat opwarmen vanaf Maart/April.

De tricolors doen het erg goed, denk dat ik 2 mannetjes heb, zo fluiten er vrolijk op los , de leucomela's blijven zich schuil houden, denk dat het voor hun nog steeds niet ideaal is, we gaan het zien ;)

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 25 jan 2019, 11:47

De D. leucomelas zijn toch van nature wat meer schuchter dan E. tricolor? Dus denk dat je dat fenomeen toch deels zal houden nee?
Het zal nog wel beteren, geduld is een mooie zaak. ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 28 jan 2019, 12:42

Ja dat klopt, heb er wel vrede mee ;) eentje zit nu een stuk hoger, gisteren goed moeten snoeien, het groeit snel dicht de begonia was een bosje geworden en de klimplant Cissus discolor gaat razend snel maakt nu veel nieuwe uitlopers na het snoeiwerk..

Eduard.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 28 jan 2019, 17:11

Vanmiddag panne met een S.R. uv spot! Hij ging vorige week al een keer uit om na een paar minuten weer aan te gaan, dat gebeurde vanochtend ook weer en weer aan, om 13.00uur ging die definitief uit, ik heb een paar reserve exemplaren liggen en eentje ingedraaid maar die wilde niet goed gaan branden zag wel wat lichtflitsjes, toen een reserve voorschakel ertussen gezet dat was het ook niet, de contactpunten van de porseleine fitting gecheckt ook daar was niks mis mee, toen maar besloten die fitting eruit de demonteren een heel gepiemel omdat alles via dat smalle gat moet gebeuren en de deur blijft open staan de kas afkoelt de vliegen naar buiten lopen! Gelukkig bleef de anolis zitten kijken vanuit een hoekje, het is een nieuwsgierig diertje :)

Wat bleek was dat een draad volledig verkoold was en het contact punt in de fitting was afgebroken :( stond hier wel even van te kijken dit had vlam kunnen vatten :B ik heb installatie draad gebruikt vanaf een nieuwe porseleine fitting naar het aansluit kroontje een stuk van die hitte bron af.
Gelukkig geen kapotte lamp of voorschakel maar een doorgebrand aansluitpunt aan de fitting, weer een lesje geleerd ga ook een paar stukjes cement plaat boven die fitting plakken die zijn hitte bestendig, zeker komende zomer als alles nog wat heter wordt daar in die kap.

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 29 jan 2019, 11:52

Ik had Cissus discolor vroeger in mijn riparium bij Physignathus cocinsinus, groeide daar ook als kool. Mooie verschijning en een aanrader in middelgrote tot grote terraria.

Hier wordt alles elektrisch in de verblijven elke 6 maand gecontroleerd/gekuist. Je mag er niet aan denken dat de boel in vlammen opgaat. Ik heb ook boven mijn lampen gaten waar een deel van de hitte weg kan. Tot op heden vind ik dat geen overbodige luxe!

Plaats reactie