opbouw 2e paludarium [klein]

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

opbouw 2e paludarium [klein]

Ongelezen bericht door Eduard » vr 13 dec 2019, 20:47

Vorige week begonnen met het leegmaken van het voormalige kameleon vrouwen verblijf het is 110 cm hoog, 50 cm breed, en 40cm diep het is de bedoeling dat hier 2 a 3 dendrobates in komen en eventueel jonge anolissen.

Het bakje heeft veel nakweek geleverd +- 900 Calyptratus en +- 60 F. pardalis een goede score nu gaan we er veel geld in stoppen want ja die paludariums zijn duur niet alleen in aanschaf maar ook in stroomverbruik, maarja hobby he! Het zit in het bloed kan het niet laten, bouwen is leuk en daarna genieten :grin:

Hier nog wat foto's van een van mijn beste legkippen hoogste scoren was 74 eitjes in een worp!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het ombouwen tot paludarium,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien een paar maatjes kleiner dan het groter exemplaar, komende week misschien weer verder eerst weer medisch onderzoek daarna gaan we verder met het indelen van de bodem en toegankelijkheid tot waterverwarming en pompje daarna de kap en het verhaal wat daar in moet komen, daarna de achterwand en hout verhaal.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Re: opbouw 2e paludarium [klein]

Ongelezen bericht door Willem » vr 13 dec 2019, 22:22

Succes met de bouw.
Op welke manier heb je deze eigenlijk tegen de muur bevestigd? Alleen een simpele plateau?
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » za 14 dec 2019, 11:35

Ja de gelaste driehoek houd 120kg op zijn plek, het bakje weegt nu 15kg met vulling 45kg, ben er op gaan staan 10 jaar geleden en dat hield stand, bij de kameleons zat er bijna 30 cm vochtig zand in en was het stukken zwaarder :)

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » ma 23 dec 2019, 16:50

Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de bak :grin:
Huidige collectie:
1.0 Lygodactylus williamsi
0.3 Dendrobates leucomelas

Gehad:
3.0.0 Physignathus cocincinus (Easy, Lizzy & Lazy)
1.0.0 Physignathus cocincinus (Speedy)
Pachnoda marginata peregrina
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 23 dec 2019, 18:03

Ja Laurens er is intussen veel geleerd met het grote paludarium, al dat dure kienhout [€120.-] zie je niet meer! Overwoekerd door mos en klimplanten, daar ga ik wortelhout van eigen bodem voor gebruiken, wel heb ik weer gekozen voor boomvarenwortelplaten de groei die daar ontstaat is met niets anders te vergelijken, alles zit er nu in qua techniek, nu begonnen met de kap en verlichting /ventilatie, update volgt binnenkort ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 02 jan 2020, 11:12

Weer een stuk verder, indeling gemaakt stroomkabels verwerkt, kap gemaakt en de varenwortelplaten gezet, volgende fase uitzoeken wortelkienhout en een leuke inrichting bedenken en het purgeknoei en de plakpasta, waterval en of beekje, het is klein dus moet niet te veel willen!
Indeling bodem, water verwarming en pomp hou ik vrij en apart toegankelijk,
Afbeelding

Afbeelding

Slangaansluiting en loop,
Afbeelding

De hydrokorrel erin,
Afbeelding

Plaatsing boomvarenwortelplaat,
Afbeelding

Nu de sproeiers plaatsen...

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 02 jan 2020, 11:54

Dat krijgt vorm. Benieuwd naar verdere vorderingen. :G

Stel nu dat je pomp of verwarmer stuk gaan. Kan je deze dan eenvoudig vervangen zonder helft van de inrichting te beschadigen?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 02 jan 2020, 17:02

Dank je, en ja als je goed kijkt zie je een apart deksel om bij die 2 te komen! In het schuim zit ook een naad, het gebeurt me niet nog eens, bij het grote paludarium had ik het verwarmings element niet van te voren getest en nam aan dat bij een speciaal zaak de spullen betrouwbaar zijn, dat bleek bij het opstarten dus niet het geval, de thermostaat deed het dus niet! Volgende ochtend al 30ºC ik kon er niet meer bij en die eikel zij haal het er maar uit dan krijg je een nieuwe, het heeft me nu al 2 externe elektronische thermostaten gekost want die voelers mogen ook weer niet in contact met water wat wel gebeurde ik had de voeler in een buisje gestoken wat wel in het water niveau zat maar zich langzaam met water gevuld had en weg€ 39.- moest ik weer een nieuwe kopen :(
Op het smalle deksel [rechts] komt alleen mos te liggen :)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 07 jan 2020, 20:41

Weer wat verder, heb het kienhout gehaald en dan is het passen en meten, kan niet teveel i.v.m. de kleine afmetingen van het grondoppervlak dus een waterval blijft achterwegen, wel is er ruimte voor een bescheiden waterloopje,
Ik heb het kienhout met stoffeernaalden uitgezet/ vastgezet zodat men een betere voorstelling krijgt voor het zicht en planning, het was meteen goed :grin:
Afbeelding

Afbeelding

Het onderste deel wat ligt is een zeer zwaar deel wat overbleef van het grote paludarium en heeft een holling uitermate geschikt om als beekje te dienen en zal lang meegaan!
Afbeelding

Vandaag gepurd met het doseer pistool, het is altijd weer spannend wat daaruit gaat ontstaan, halverwege stopte alles bleek het pistool verstopt! Gelukkig had ik pistoolreiniger en moest ik het ventiel losslaan, gelukkig kwam het goed,
Afbeelding

Afbeelding

Het rechter wortel hout uit de tuin blijft los zodat ik het kan wegnemen voor het geval het deksel open moet.

Op naar de eindfase elasopurren en knoeien :)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 08 jan 2020, 11:49

Vind deze projecten altijd geweldig omdat de bouwer uiteindelijk wel een idee voor ogen heeft wat hij wil gaan creëren waar degene die enkel foto's zien zoiets hebben van eum... :)

Benieuwd naar meer Eduard. :G

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » wo 08 jan 2020, 15:10

Mooie formatie Eduard.
Zelf vind ik het altijd wel spannend om hout vast te moeten purren. Heb dat daarom volgens mij ook nog nooit echt gedaan. Moet wel zeggen dat je daardoor een mooiere formatie krijgt.
Misschien maar eens een van mijn leegstaande terraria 100/120x50x50 terraria ook maar eens in gaan richten :D

Wat komt er overigens in het voorste gedeelte? Dus voor de hydrokorrels etc.
Ik zie daar namelijk nog een lege ruimte?
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » wo 08 jan 2020, 19:57

Dank jullie, ja het creëren is een van de leukste dingen, punt is wel dat je wat inzicht moet hebben en zeker wat je beoogt te maken, verder ligt het aan de situatie waar het bakje staat, deze staat een stuk verder naar achteren 4 meter van het raam dus zal weinig profiteren van het daglicht [ongeveer 40%] en ja dan kies je de achterwanden voor de donkerste delen het ligt dan ook voor de hand dat je daar de grootste creatie schept [hout en plant plekken] verder moet ik niet meer de fout maken teveel planten erin te proppen, er is al heel wat schoons gesneuveld door te veel schaduw en oververhitting, de mooie waterval in het grote verblijf heb je een zaklamp voor nodig! Heel jammer, is een van de mooiste plekjes waar de jonge kikkers zich veel ophouden.
Heb vandaag de plastipur verwerkt en moet zeggen dat het een mooi geheel is geworden, later in de middag ook de kap helemaal aangesloten tl en de solarraptor, morgen volgen een paar foto's van dit geheel tot nu toe.
Helaas moet ik een paar weken wachten op de plantjes, Rana was bijna helemaal uitverkocht qua planten [bromelia's] en krijgt over 2 weken een grote zending binnen.

-Willem het eerste deel waar nu niets is is de ventilatieschouw, daarachter een smalle strook [vijver] waar eventuele kikkervisjes kunnen opgroeien :)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 09 jan 2020, 11:22

Hier de foto's van het eindresultaat van de kienhout samenstelling na het plastipurren!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooraan links komt een hoge plak kussenmos zodat het gelijk komt met de waterloop.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 17 jan 2020, 11:48

En Eduard al verdere vorderingen? Of is het wachten op onderdelen/planten?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 17 jan 2020, 13:11

Ja gisteren wat bromelea's en tillandtia's aangeplant/geplakt eerder afgelopen week wat mini plantjes gezet voor wat het waard is moet nog kleine varens /sporen en de sproeiers aansluiten, de waterloop doet het goed, spat niet gelukkig,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bromelia vooraan is wat groot uitgevallen maar wel juist voor de dendrobates wat erin komt, de siernetel zal ook te groot gaan worden!

Plaats reactie