Eieren leguaan

Forum voor kweek en nakweek gerelateerde onderwerpen.
Aranka & Dennis
Physignathus
Antispam: Nee

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Aranka & Dennis » do 10 mei 2012, 12:59

Wij hebben op 8 april Saphira(onze vrouw leguaan) gekocht.
Ze zat bij haar vorige eigenaren ook bij een man.
Nu heeft ze gisteren 31 eieren gelegd.
Een daarvan was al meteen ingedeukt, 21 goede harde en 9 die niet hard worden maar ook niet ingedeukt zijn.
Wat moeten we met die 9 stuks doen? Wat is daar mee?
1.1. Physignathus Cocincinus (Jumper & Puncky)
1.0. Iguana iguana (Eragon)

leroy
Hydrosaurus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door leroy » do 10 mei 2012, 17:30

Vertel eens iets meer:

paringen gezien?
toestand vrouw?
kiemschijf?
eerste legsel?

mvg

joeym
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door joeym » do 10 mei 2012, 21:05

Eieren die er niet super uit zien kun je gewoon ook in een broedstoof doen, als ze later toch niet goed blijken te zijn kun je ze weg gooijen. Wat ik me wel af zou vragen is of het zin heeft deze eieren uit te broeden.....Klinkt lullig maar hoeveel mensen kunnen een leguaan een goed onderkomen geven? Hoeveel dieren zijn er al voor een bijna niks te koop..... Ik zelf zou het niet doen, of het op 1 of 2 eieren houden. Als je veel jongen hebt zul je deze ook goed en misschien wel lang moeten kunnen huisvesten (als ze bijvoorbeeld niet verkocht worden).

Wat ook mee speelt is dat je de conditie van de man van de vorige eigenaar niet weet. Mocht hij problemen hebben gehad ofzo dan zou dat invloed kunnen hebben op deze eieren.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 10 mei 2012, 21:32

Aan de andere kant Joeym, er wordt nog jaarlijks massaal hoop zogenaamde farmbred (wildvang) geïmporteerd terwijl het evengoed van eigen bodem kan komen. Is een dubbeltje op zijn kant.

Je kan die 9 gewoon in de broedstoof leggen, maar dan bij voorkeur niet bij de andere.
Ben je een ervaring rijker nadien. Let wel op dat als hier jongen uitkomen, ze een hoger risico hebben op problemen, wat extra kosten en onmogelijkheid tot verkoop met zich kan meebrengen, dus even goed over nadenken.
Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je ermee doet. ;)

Verder zijn de vragen van Leroy wel belangrijk om voor jezelf een beslissing te maken.

joeym
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door joeym » do 10 mei 2012, 21:41

Ragecrusher schreef:Aan de andere kant Joeym, er wordt nog jaarlijks massaal hoop zogenaamde farmbred (wildvang) geïmporteerd terwijl het evengoed van eigen bodem kan komen. Is een dubbeltje op zijn kant.
Daar heb je gelijk in, maar toch zou ik het aantal eieren in de broedstoof beperkt houden. Veel mensen kiezen toch voor die ene leguaan van 40 euro in de winkel om de hoek die '' ook nakweek'' is.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

Eduard
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Eduard » do 10 mei 2012, 22:18

Nou het zou ook al een hele prestatie zijn die überhaupt al uitgebroeid te krijgen, het zijn geen baardagamen, daar komt wel wat meer bij kijken zonder goede u.v. kun je het wel vergeten! Ik zou ze zeker inleggen wordt het niks gooi je ze weg :)
Gr. Eduard.

Chantal
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Chantal » do 10 mei 2012, 22:47

Wow zoveel :S

Tot hoelaat is ze bezig geweest dan??
Wel goed te eten gegeven daarna??

Succes in iedergeval :G
0.1.0 Physignathus Cocincinus
1.2.0 Phelsuma Madagascariensis grandis
0.0.2 Phelsuma Laticauda

Gehad:
Varanus Acanthurus
Phelsuma Borbonica Mater
Cordylus tropidosternum
Gambelia wislizenii
Abronia Graminea
Ph. Guttata
Ph. abbotti Chekei

Onze facebookpagina: MC-Reptiles

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 11 mei 2012, 11:11

Veel? Ik denk dat dit redelijk gemiddeld is voor groene leguaan. Denk dat grotere legsels absoluut geen uitzondering zijn.
Correct me if I'm wrong. :)

@ Joeym:
Ik ken het van die "nakweek" in de handel jammergenoeg.
Daar kunnen wij als hobbyist zijnde niets aandoen. Behalve dan echte nakweek op de markt brengen. Maar ik snap je standpunt wel.
Je kan altijd nog "recycleren", maar daar is natuurlijk niet iedereen voorstander van.

Aranka & Dennis
Physignathus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Aranka & Dennis » vr 11 mei 2012, 11:21

@ Leroy,
Omdat wij haar nog zo kort hebben, hebben wij niks meegekregen van de paring. Haar vorige eigenaren zeiden wel dat ze gezien hadden dat ze ''bezig'' waren maar tot voor wij haar kochten geen veranderingen hadden gemerkt bij haar. Ze hadden wel ook voor de zekerheid een leg plaats gemaakt voor haar.
Ze heeft al 1 a 2 keer eerder onbevruchte eieren gehad.

@ de rest, bedankt voor de reacties.
@ Chantal, 30 is normaal voor leguanen ;) gemiddelde is 40 eieren per legsel.

Wij hadden ze ook al voor de zekerheid in de broedstoof gedaan, allemaal bij elkaar in een apart gedeelte zodat we weten welke eieren het zijn.

Ze nu door de leg behoorlijk dun geworden. Ik zorg er nu ook voor dat er continu voer aanwezig is. Wat kan ik haar het beste geven zodat ze sneller aansterkt?
1.1. Physignathus Cocincinus (Jumper & Puncky)
1.0. Iguana iguana (Eragon)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 11 mei 2012, 11:35

Wilde bloemen en planten.
Weegbree, paardebloem en blad, etc.

Maar de key is om variatie te handhaven he. :)
Dat "dun" geworden is voornamelijk de organen die zich nog moeten herpositioneren ook. Zolang de staartwortel mooi stabiel is en de dijen stevig aanvoelen zit dat wel goed. ;)

sus en mark
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door sus en mark » za 12 mei 2012, 11:56

Leuk en spannend :D
ben benieuwd ;)
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

evert
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door evert » ma 14 mei 2012, 16:20

Ragecrusher schreef:Aan de andere kant Joeym, er wordt nog jaarlijks massaal hoop zogenaamde farmbred (wildvang) geïmporteerd terwijl het evengoed van eigen bodem kan komen. Is een dubbeltje op zijn kant.
Op zich is farmbred helemaal niet slecht. Het levert werkgelegenheid op voor de boeren die zich daarmee bezich houden. Het percentage wildvang door dit soort farmen is niet groot. Aan de andere kant ontsnappen er ook weer leguanen naar het wild.

Alle eieren uit broeden kan maar het is lastig kwijtraken. Mensen die interesse hebben willen namelijk zelden wachten. Vandaar dat ze hun aankoop bij een winkel doen.

Als de eieren geen kiemschijf hebben dan zijn ze niet bevrucht. Niet geheel onbelangrijk. Groene leguanen eieren zijn niet moeilijk uit de broeden. Dit in tegenstelling tot eieren van andere herbivore hagedissen zoals Cyclura collei, Cornuta en nubila. Deze vergen elk een andere aanpak.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 14 mei 2012, 20:27

Hey Evert

Ik refereerde eerder naar de uit het wild gevangen zwangere vrouwen en/of eieren die worden opgegraven dieren. Of is dit bij de groene leguaan niet meer van toepassing?
Uiteraard als de boeren zich zo bezighouden is dat beter, zover dacht ik dan weer niet na.

Top informatie. :G

evert
Paleosuchus

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door evert » di 15 mei 2012, 07:16

Dat gebeurd ook nog wel hoor maar deze farms zorgen wel voor een verbetering. Om je cijfermatig een idee te geven. Tussen 1990 en 1990 zijn er door de EU 605 519 groene leguanen geimporteerd. Daarvan was 12% wildvang. Dat is mooi laag te noemen. De Boa constrictor zit wildvang percentage gewijs ook zo nlaag. Ga je bijvoorbeeld naar diverse gecko soorten kijken dan tref je in voornoemd tijdvak wildvang percentages aan van tussen de 70 en 80%. Varanus exanthematicus 81% en Testudo horsfieldii 97%

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Eieren leguaan

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 15 mei 2012, 11:10

evert schreef:Tussen 1990 en 1990 zijn er door de EU 605 519 groene leguanen geimporteerd.
Ligt het aan mij of klopt daar iets niet mee? :)
Maar inderdaad op dat vlak zit de groene leguaan wel met een serieus verbetering t.o.v. andere diersoorten, dit is me jammergenoeg maar al te bekend.

Plaats reactie